Havemand afvist på Bofa: Måtte ikke aflevere æbler

SYNSPUNKT | DEBAT | Torsdag 31. juli 2025 • 11:03
Af:
Poul Steen Larsen
SYNSPUNKT | DEBAT | Torsdag 31. juli 2025 • 11:03

Hvad har BOFA tænkt sig, at haveejerne skal gøre med de mængder af nedfaldsfrugt, som kommer i august og september?

Forleden kørte jeg til Hasle genbrugsstation med en lillle sæk nedfaldne æbler fra træet i min baghave.

Det var måske højest 20 kilo. Godtroende ville jeg aflæsse sækken i den store container, der altid tidligere var opstilllet til formålet lige ved udkørslen fra genbrugspladsen. Her blev jeg stoppet af en meget venlig, officiel dame, der meddelte mig, at letfordærveligt haveaffald ikke længere modtages på kommunens genbrugspladser. Der stod jeg så med mine cirka 20 kilo nedfaldne æbler.

Æblesæsonen er endnu ikke begyndt. Hvad skal jeg som haveejer nu gøre?

Vejledning

Jeg tænkte så, at BOFAs vejledning måske villle være retvisende.

Men under "Storskrald" står der, at "Letfordærveligt haveaffald, f.eks. frugt og grønt må ikke afleveres på Miljøøerne men skal afleveres på Genbrugspladsen".

Det var hvad jeg så forsøgte - men blev afvist. Så det må kræve en anden løsning.

Nu er nedfaldsfrugt måske ikke "storskrald", så de almindelige retningsregler må vel kunne bruges..

Måske retningslinjerne for "Madaffald"? Æbler er jo en slags mad - ihvertfald for nogle.

Om madaffald står der imidlertid, at nedfaldsfrugt kun accepteres i en pose med maksimalt tre kilo og en knude på beholderen.

Hvad har BOFA tænkt sig, at haveejerne skal gøre med de mængder af nedfaldsfrugt, som kommer i august og september? Skal Bornholms små villahaver hver oprette kompostbunker til rotterne?

En løsning søges!

Debatredaltørens bemærkning

Indlægget har været forelagt BOFA. På grund af ferieafvikling har selskabet ikke haft mulighed for at svare.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT