Se billederne: Så langt er de nået med byggeriet af Express 5

Se billederne: Så langt er de nået med byggeriet af Express 5
Målt på antal passagerer og biler bliver Express 5, som kommer til at se således ud, verdens største hurtigfærge. Illustration: Molslinjen
| 3. FEB 2021 • 13:06

3. FEB 2021 • 13:06

TRANSPORT

Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det, men nu ved vi det tilfældigvis godt: De metalkonstruktioner, som fremgår af billederne til denne artikel, vil ende med at blive blive til Molslinjens nye hurtigfærge, Express 5, som allerede i foråret 2022 skal sejle under Bornholmslinjens flag i Østersøen mellem Rønne og Ystad.

Rederiet oplyste i slutningen af sidste år, at byggeriet af færgen styres fra en stue i Skanderborg, hvor Molslinjens projektansvarlige for byggeriet sidder, og at byggeriet holder tidsplanen til trods for, at corona har sat en stopper for de planlagte ture til australsk Austals værft i Filippinerne.

Byggeriet er i fuld gang her på det australske værfts afdeling i i Filippinerne. Foto: Bornholmslinjen

Samtidig fortalte rederiet, at der under påvirkning af corona er foretaget ændringer i færgens indretning, idet stolerækker er trukket længere fra hinanden for at give bedre plads mellem passagererne, der er gjort plads til eventuelle beskyttelsesskærme mellem bordrækkerne, og skibets ventilationssystem er blevet gentænkt for at sikre optimal udskiftning af luften i passagerområdet, således at eventuelle vira i luften ikke spreder sig.

Disse ændringer i skibets design gennemføres dog på en måde, så det ikke påvirker antallet af sæder på hurtigfærgen.

Den står lige nu til at blive verdens største, og den vil kunne rumme 1.600 passagerer mod Express 1's 1.400 og 450 biler mod Express 1's knapt 400.


Foto: Bornholmslinjen

 

Hvor er T-foilen?

Bornholmslinjen har offentliggjort billederne af arbejdet med Express 5 på sin Facebook-profil.

Det har udløst en række spørgsmål, som rederiet har svaret på. Vi bringer dem, da de kan have generel interesse.

Hvor er T-foilen?

– Jeg tror slet ikke, at den er produceret endnu. Den skal først sættes på, når hele skibet er "samlet". Men jeg skal huske, at du har spurgt efter billeder af T-foilen.

Samme sejltid, eller bliver der skåret lidt af tiden?

– Sejltiden skulle gerne være den samme.

Måske den kan sejle direkte til Danmark i stedet?

– Jeg kan godt forstå, at det for nogle ville være lettere. Der er dog flere årsager til, at hurtigfærgerne sejler Ystad-Rønne. Det er en væsentlig kortere færgerejse og derfor væsentlig mindre CO2-udledning. Derudover er havnen i Køge slet ikke bygget til hurtigfærger, og det vil kræve en stor ombygning af havnen.

Hvorfor er det lige, at man bygger en færge med indkørsel kun i den ene ende?

– Så vidt jeg ved, så er det ikke muligt at lave en hurtigfærge (katamaranfærge) med en ind-/udkørsel i hver ende. Men for at give dig et helt klart svar, skal jeg have fat i en af vores teknikere. Express 5 er lavet til at sejle hurtigt over Østersøen, så vi kan opretholde overfartstiden på 80 minutter.

– Jeg har lige snakket med min kollega, der har ansvaret for byggeriet af Express 5. Man kan faktisk godt lave indkørsel i begge ender på en katamaran, men det vil gøre færgen meget tungere og mindre aerodynamisk. Det vil betyde et langt højere brændstofforbrug, og derfor er denne løsning fravalgt. På Express 5 vil der være et stort bildæk, så bilerne nemt kan vende, når de skal ud af færgen igen.