Corona får direkte indflydelse på designet af Express 5

Corona får direkte indflydelse på designet af Express 5
Målt på antal passagerer og biler bliver Express 5 verdens største hurtigfærge. Illustration: Molslinjen
| 27. NOV 2020 • 07:19
Af:
tommy-kaas

27. NOV 2020 • 07:19
Stolerækker er trukket længere fra hinanden for at give bedre plads mellem passagererne. Der er gjort plads til eventuelle beskyttelsesskærme mellem bordrækkerne.

Og skibets ventilationssystem er blevet gentænkt for at sikre optimal udskiftning af luften i passagerområdet, så eventuelle vira i luften ikke spreder sig.

Det fortæller rederiet Molslinjen, som i øjeblikket er i færd med at få bygget hurtigfærgen Express 5, der fra foråret 2022 skal sejle i Østersøen. Det fremgår af en pressemeddelelse.

Ændringerne i skibets design skyldes coronapandemien, som i øjeblikket har sat fokus på vigtigheden af at holde god afstand til hinanden for at undgå spredning af sygdom.

Der bliver ikke rykket ved antallet af sæder på færgen – man har fundet ekstra plads på tværs af sæderækkerne, oplyser kommunikationschef Jesper Maack.

– Hver gang vi bygger en ny færge, forsøger vi at tænke så langt frem i tiden som muligt. En færge er en stor investering, som skal holde i mange år, så derfor er det vigtigt at tænke fremtidige løsninger ind i byggeriet. Det gør vi nu med hensyn til virus, siger Molslinjens administrerende direktør Carsten Jensen i pressemeddelelsen.

Rederiet fortæller, at byggeriet af færgen styres fra en stue i Skanderborg, hvor Molslinjens projektansvarlige for byggeriet sidder. De planlagte ture til Austals værft i Filippinerne har corona sat en stopper for, oplyser rederiet.

Det giver vanskeligheder – men byggeriet holder tidsplanen, oplyser rederiet.