DAGENS NAVN: Pernille Vestergaard er uddannet som teaterskrædder ved den Danske Scenekunstskole og var i mesterlærer på Det Kongelige Teater. Hun flyttede til Bornholm i 2016 og er i dag indehaver af skrædderiet og tøjbutikken Gevandt i Rådhusstræde 1 i Rønne. Her udvikler og syr hun tekstildesign af den gamle skole.
Hvorfor flyttede I til bornholm?
– Bornholm var for mig lidt af en eventyr-ø, og er det stadigvæk. Det er naturen, det er klippelandskabet, man ikke ser andre steder i Danmark. Det er en bjergtagende, vidunderlig natur, som drager mig og mine børn. De kommer fra at hoppe lidt rundt på en legeplads inde i Fælledparken, til at komme herud, hvor de kan spurter udover marker og enge og op til Hammerhus, hvor de kan fægte lidt med nogle pinde. Altså vi kan udfolde os med store armbevægelser og bruge kroppen og sanserne på en helt anden måde. Sanser, som var lidt dvale midt i Københavns storbytrafik og bilos, og som på Bornholm er erstattet med duften af skov og lyden af den knitrende skovbund.
Hvad laver du til daglig?
– Producerer tøj, som er håndlavet og produceret her på Bornholm af mig.
Hvad er godt håndværk for dig?
– Det er kvalitet. Det er tid. At den, der har udført håndværket, har visse faglige standarder. At man omhyggeligt udfører håndværket med respekt for det, håndværk kan og skal, og at den kvalitet, man afleverer, er i orden. At man er kritisk, og hvis noget ikke sidder lige i skabet, laver man det om og bliver ved indtil, det er perfekt. Så man kan sige, for mig er ordenliglig håndværk en dyrkelse af den ypperlig perfektionisme.
Håndværk er typisk meget traditionsbunden. Hvilke fordele og ulemper er der i den forbindelse med at arbejde med håndværk i et moderne forbrugersamfund?
– Min værste konkurrent er tiden, og ulempen er, at nogle folk ikke altid er villige til at betale for den tid, mit håndværk tager. Tid koster, kvalitetsstof koster, men så holder det også længere. Det var man vant til i gamle dage. Der købte folk lidt, men så varede tøjet også livet ud, og man kunne altid få det syet ind eller ud efter behov. Nu er vi blevet et ekstremt forbrugersamfund, hvor folk skifter tøj hver måned. H&M lokker med deres otte kollektioner om året, eller hvor meget det nu er. Det skaber et overforbrug, som jeg gerne vil væk fra. Min fordel, ved at holde håndværket i hævd, er, at jeg fastholder nogle arbejdspladser lokalt i Danmark, så de ikke forsvinder helt til Østen. For mig personligt giver det en kæmpe glæde, fordi jeg får stillet min skabertrang, og jeg kan lave det arbejde, jeg holder allermest af. Det betyder, at du får et reelt udført stykke håndværk, når du køber tøj hos mig. Du får noget, der er lavet med kærlighed, omhu og præcision, og det får du ikke, når du køber et stykke tøj for 150 kroner i H&M.
Hvordan bruger du den inspiration, du får ved at bo på Bornholm i dit håndværk?
– Det bruger jeg mest i forhold til de designs, jeg laver. Havets brusen og det ekstraordinære klippelandskab drager mig og gør noget ved den måde, jeg tænker beklædning. Jeg forestiller mig ofte mit tøj som noget flagrende i vinden. Altså jeg vil skabe noget, der taler til naturen, til konturerne i klippelandskabet og til havets kræfter. Det kommer ind i mine designs, som bliver mere voluminøse, iøjefaldende og skulpturelle på en eller anden måde, fordi de skal give en interaktion med den omgivende natur.
Hvad er dit yndlingssted på Bornholm?
– Der er rigtig mange. Jeg er meget glad for naturen oppe nord på. Hammeren og oppe omkring Hammerfyret. Det er det med højden og udsynet, hvor du har hele kystlinjen og hele den middelalderlige borg, der troner sig op. Det er både eventyret og forfaldet, der mødes. Det udtryk af elegance og dekadence er også noget, jeg vil udtrykke i mine designs.
Pernille Vestergaard
42 år
Født i Ringsted
Bor i Rønne
Har to børn på syv og ni
Flyttede til Bornholm i 2016 fra Østerbro