Nye ejere efter kanonsæson: 'Vi solgte varme glas'

Nye ejere efter kanonsæson: 'Vi solgte varme glas'
Michael Brandt er medejer af Baltic Sea Glass, der havde et forrygende år med salg af deres varer. Foto: Berit Hvassum
Torsdag 20. maj 2021 • 10:55
Af:
Marie Hofman
Torsdag 20. maj 2021 • 10:55

ERHVERV

For glasmekkaet i Melsted er røde tal i regnskabsbøgerne nu vendt til sorte.

De nye ejere bag Baltic Sea Glass Michael Brandt og Jan Engelbrecht kan nemlig præsentere et flot overskud efter den første sæson i 2020.

Her viser regnskabet for 2020 et plusresultat på 234.620 kroner sammenholdt med et minusresultat på 267.002 kroner i 2019.

En udvikling, de ellers ikke havde set komme, efter de overtog sidste år midt i pandemiens første bølge.

– Vi fik jo en skæv start, hvor vi skulle holde lukket de første tre måneder på grund af corona. Men da vi åbnede op den 9. juni, gik det ellers over stok og sten. Vi solgte varme glas lige fra produktionen, fordi vi endnu ikke havde nået at bygge varelageret op, hvilket man typisk gør i marts og april måned, fortæller Michael Brandt, der vurderer, at man sidste år havde 50.000 kunder igennem.

Solgte meget unika

Michael Brandt overtog med partner Jan Engelbrecht, manden bag det danske designbrand Eva Solo, det hæderkronede glaspusteri fra grundlæggere Maibritt Jönsson og Pete Hunner den 7. marts sidste år. Jan Engelbrecht fungerer som såkaldt sleeping partner i ejerstrukturen, mens Michael Brandt står for den daglige drift og ledelse i huset. Han kommer til jobbet med mange års erfaring fra anerkendte designbrands som Georg Jensen, Kosta Boda og Iittala, hvor han har arbejdet med salg og eksport. Han har derfor også nydt, at han nu kan komme helt tæt på produktionen i Baltic Sea Glass.

– Det er spændende at komme i sådan en produktionsvirksomhed, hvor man med dags varsel kan skifte og justere på produktionen efter efterspørgslen, fortæller Michael Brandt, der oplever, at kunderne sidste år var færre, men købekraften til gengæld var større. Og det er både Baltic Sea Glass' standardsortiment med de velkendte trebensvaser og glas i sildebensmotiv, der er blevet langet over disken. Men man har også oplevet et godt salg på brandets Unika varer, fortæller den nye ejer.

– Vi solgte faktisk tre fade til 100.000 kroner stykket sidste år. Det er temmeligt imponerende, når man tænker på, at det næsten udelukkende er danskerne, der har båret salget igennem, og at vi hverken har set tyske turister eller krydstogtturister, som plejer at være en stor del af vores kundegruppe, siger Michael Brandt.

Højere priser

At man er lykkedes med at vende minus til plus i et coronaår, kan til dels tilskrives, at Bornholm så mange turister sidste sommer.

Men med de nye ejere er også kommet ændringer, hvor man blandt andet har valgt at skrue en smule op på priserne for produkterne.

– Vi har været inde og kigge på nogle prisstrukturer og vurderet, at man godt kunne hæve priserne på nogle varer. Det betyder også, at vi nu tjener mere pr. solgte enhed, fortæller Michael Brandt, der oplever, at kunderne har været villige til at imødekomme den ændring. Den nye ejer roser desuden sit personale for en fantastisk indsats i et turbulent år.

– Vi har et fantastisk team, det kan altid være svært med et nyt ejerskab og så i et specielt coronaår. Men teamet har fungeret fantastisk, og produktionen har været virkelig god, fortæller Michael Brandt, der lige nu har 12 ansatte, hvoraf fem indgår i glaspusterteamet med den erfarne glaspuster Tobias Sode i spidsen.


Arkivfoto: Berit Hvassum

Lempede coronarestriktioner

Den 26. marts kunne Baltic Sea Glass åbne op for en ny sæson, hvor man i vinterperioden havde fået ombygget butikken med nyslebet guld, nye spotlys og podier.

Michael Brandt ser nu atter frem til en god sæson, hvor han især håber, at de skrappe coronarestriktioner lempes.

– Lige nu må vi kun have 50 mennesker inde i butikken på grund af afstandkravet. Det kan blive et stort problem i højsæsonen, hvor vi kan se 500 besøgende om dagen. Lige nu har vi ensrettet med indgang og udgang og har et klemmesystem, så vi kan holde styr på, hvor man kunder, vi har i butikken. Men det er da træls at være tvunget til at skulle holde vagt, så det håber jeg, der bliver lempet på, siger Michael Brandt.

I dialog med Bahne

Corona har desuden givet det benspænd, at nogle af de varer, som virksomheden får produceret i udlandet ikke kan nå frem. Man har derfor her måtte dække ind med huller i varelageret i egen produktion.

– Det betyder, at vi er presset på at få produceret hele tiden, men jeg forventer, at vi kan klare sæsonen. Men vi kommer til at skulle puste varer til vinter også, for at få bygget varelageret op til næste sæson. Normalt har vi ellers lukket i januar og februar måned, fortæller Michael Brandt, der desuden også har planer om at udbrede Baltic Sea Glass til at blive solgt andre steder end på Bornholm. Men også her må den nye ejer væbne sig med tålmodighed i en coronatid.

– Vi er også forsinket i den proces, fordi corona presser produktionen alle steder. Men det er fortsat min mission at få udbredt brandet, og jeg har et indtryk af, at glasset lige nu trender, hvor det ellers i mange år har været keramik og porcelæn, siger Michael Brandt og fortæller, at han lige nu er i dialog med boligkæden Bahne som også efterspørger glas i deres sortiment.

FÅ ABONNEMENT