Nordvig-ejer er kommet til en erkendelse: 'Vi skal også være synlige online'

Nordvig-ejer er kommet til en erkendelse: 'Vi skal også være synlige online'
Mette Nordahn Hansen er indehaver af butikkerne Basement og Nordvig, som er lukkede på grund af de nuværende coronarestriktioner. Nedlukningen har genoplevet Mette Nordahn Hansens ønske om en webshop. Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 25. JAN 2021 • 11:09
| ABONNENT
25. JAN 2021 • 11:09

NEDLUKNING

 

Bornholms Tidende har snakket med en række erhvervsdrivende, der lige nu er ramt af nedlukningen.

Vi har spurgt dem, hvad de får tiden til at gå med, mens de venter på at kunne invitere kunderne indenfor igen, og hvordan det ser ud med deres økonomi og adgangen til regeringens hjælpepakker. For nogle er situationen ved at være kritisk, for andre er nedlukningen en god mulighed for at ordne de praktiske gøremål, slappe af og have tid med familien. 

 

Når den fysiske del af en butik skal være lukket, er det en fordel også at have en del af sin forretning kørende online.

Den erkendelse er Mette Nordahn Hansen, som er indehaver af tøjbutikkerne Nordvig i Nexø og Basement i Svaneke, kommet til nu under endnu en nedlukning.

Hun har ikke en webshop, til gengæld har hun som noget nyt brugt de sociale medier Facebook og Instagram til at sælge fra.

– Jeg har haft en live session på Facebook, og det var en stor succes, synes jeg. Der var over 130, der var med, og folk ville købe en masse, så det er jo vildt fantastisk. Så lige nu har jeg travlt med at pakke og aflevere eller sende ud til dem, der købte på vores live session, siger Mette Nordahn Hansen.

Tid til en webshop

I starten af nedlukningen var der alt for stille i forretningen, så derfor besluttede hun sig for at lægge billeder og videoer af tøj på sine profiler på Facebook og Instagram.

– Når man ikke har en webshop, så er man nødt til at være synlig på anden vis. Og det gik jo simpelthen over al forventning med den live session. Det er noget, vi skal gøre igen, kan jeg fornemme, siger hun.

Kundernes interesse for at købe online har også skubbet på projektet med at lave en webshop, som ellers har været i dvale hos Nordvig.

– Jeg har været i gang med at lave en webshop tidligere, men jeg har været uheldig, at mine samarbejdspartnere er gået konkurs undervejs. Men i sådan en situation her, er vi nødt til at have en webshop. Vi ved jo ikke, om der kommer en pandemi igen engang. Jeg har også kunder udenøs, der har været her som turister, som efterspørger en webshop. Så det skal vi helt sikkert i gang med, siger Mette Nordahn Hansen.

Omvendt håber hun også, at nedlukningen minder om, at alt handel ikke skal foregå online.

– Jeg håber også, at folk ser på de mørke butiksruder, når de er ude at gå deres ture, og får øjnene op for, at man også skal handle i de lokale butikker, hvis man vil have det liv, som de giver, siger Mette Nordahn Hansen.

God erfaring fra foråret

Normalt er de fire ansatte fordelt på Nordvig i Nexø og Basement i Svaneke, men lige nu er det kun Mette Nordahn Hansen selv, der er på arbejde. De andre er hjemsendt.

Den 1. marts skal der indbetales moms, men Mette Nordahn Hansen er indtil videre ikke nervøs. Der er sat penge til side til den del, og hun har gode erfaringer fra sidste nedlukning.

– Jeg plejer jo at sige, om Gud og banken vil, da overlever vi. I foråret fik jeg lavet nogle gode aftaler med mine leverandører, så jeg kunne betale dem senere, og det gik helt fint. Jeg tror også, det lykkes den her gang, siger hun.