Den fysiske butik er lukket, men telefonen er åben: 'Vi vil stadig gerne være der for kunderne'

Den fysiske butik er lukket, men telefonen er åben: 'Vi vil stadig gerne være der for kunderne'
Michael Mortensen er direktør i møbelhuset Inhouse, som er lukket for fysisk handel på grund af de nuværende restriktioner. Men firmaet holder stadig webshop og telefoner åbne, så kunderne kan købe varer, hvis de vil. Foto: Berit Hvassum.
Mandag 25. januar 2021 • 08:31
Mandag 25. januar 2021 • 08:31

NEDLUKNING

 

Bornholms Tidende har snakket med en række erhvervsdrivende, der lige nu er ramt af nedlukningen.

Vi har spurgt dem, hvad de får tiden til at gå med, mens de venter på at kunne invitere kunderne indenfor igen, og hvordan det ser ud med deres økonomi og adgangen til regeringens hjælpepakker. For nogle er situationen ved at være kritisk, for andre er nedlukningen en god mulighed for at ordne de praktiske gøremål, slappe af og have tid med familien. 

 

Hos møbelhuset Inhouse i Nexø er der fortsat gang i salg og kundekontakt, selvom den fysiske butik er lukket ned på grund af de nuværende restriktioner, der indtil videre er blevet forlænget til den 7. februar.

Direktør Michael Mortensen fortæller, at han har sendt omkring halvdelen af sine 16 ansatte hjem, mens der stadig er arbejde til den anden halvdel.

– De tilbageværende holder gang i webshoppen, er i kontakt med kunderne på telefonen og kører ud med møbler. Vi har en del varer, der er bestilt før nytår, som bliver leveret nu. Så på den måde har vi lidt forskudt arbejde og en masse aktivitet for vores chauffører og på vores lager, siger han.

Passer kundekontakten

Selvom der er noget at lave, er der ifølge Michael Mortensen ikke galloperende travlt.

– Vi er ikke rendt over ende, og vi havde da gerne haft endnu mere at lave, men vi er også positivt overraskede over, hvor meget kontakt, der alligevel har været, når situationen nu er, som den er. Det er også vigtigt for os, at vi stadig kan være der for vores kunder og give dem mulighed for at komme i kontakt med os, siger han.

Hos Inhouse beskriver de sig som et inspirationshus. Forretningen har fire ben eller afdelinger, om man vil. Det er Kop & kande, Inhouse Gardiner, Nexø tæpper og vinyl og Møblér.

Michael Mortensen fortæller, at Kop & kande-delen er den mest webshop-baserede, men at der generelt er meget kontakt med kunderne over telefon og mail i alle delene af Inhouse.

– Vi har selvfølgelig noget online-handel, men for os handler det også om at kunne give den rette service. Vi er meget i kontakt med kunderne og snakker med dem om, om handlen skal være nu, eller om det skal vente til butikken er åben igen. Hvis man skal købe møbler, en seng for eksempel, er det jo meget rart at komme ned i butikken og prøve den først, siger han.

En økonomisk svær situation

Direktøren fortæller, at endnu en nedlukning også får økonomiske konsekvenser for Inhouse som for mange andre erhverv.

Men forretningen er ifølge ham ikke truet på sin eksistens.

– Den økonomiske situation er svær, og den her nedlukning bliver hård for likviditeten, men vi betaler vores moms, og vi går ikke konkurs. Men det tab, vi har i omsætningen nu, kommer til at præge 2021. Det er der ingen tvivl om. Så vi håber, vi snart kan åbne helt op igen, og at bornholmerne har sparet noget købelyst sammen, siger han.

Som hos mange andre vil Inhouse også søge nogle af de hjælpepakker, som Folketinget har lavet under coronakrisen.

– Vi kommer til at søge om lønkompensation for de medarbejdere, der er hjemsendt. Men derudover er det svært at få et overblik over, hvor godt vi er dækket ind af hjælpepakkerne, for det ændrer sig hele tiden. Vi må bare vente og se, siger han.

Ifølge Michael Mortensen har de ikke tænkt i at få mest muligt ud af hjælpepakkerne, men i stedet fokuseret på, hvordan Inhouse fortsat kunne levere god service for deres kunder.

– Vi kunne godt have lukket helt ned for at holde omsætningen i bund og få mere ud af hjælpepakkerne, men vi vil hellere have åbent for vores kunder og så gå glip af støtte, siger han. 

FÅ ABONNEMENT