Tøjbutik har intet onlinesalg: 'Vi er nede på en brøkdel af omsætningen'

Tøjbutik har intet onlinesalg: 'Vi er nede på en brøkdel af omsætningen'
Achtung/Gutemensch har fra starten fravalgt webshop for at fordre en mere personlig interaktion med kunderne. og det efterlader dermed butikkens muligheder for salg meget begrænsede lige nu. Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 25. JAN 2021 • 09:14
Af:
Marie Hofman
| ABONNENT
25. JAN 2021 • 09:14

NEDLUKNING

 

Bornholms Tidende har snakket med en række erhvervsdrivende, der lige nu er ramt af nedlukningen.

Vi har spurgt dem, hvad de får tiden til at gå med, mens de venter på at kunne invitere kunderne indenfor igen, og hvordan det ser ud med deres økonomi og adgangen til regeringens hjælpepakker. For nogle er situationen ved at være kritisk, for andre er nedlukningen en god mulighed for at ordne de praktiske gøremål, slappe af og have tid med familien. 

 

For tøjbutikken Achtung/Gutemensch, der har til huse i henholdsvis Rønne og Nexø, kører man lige nu på meget lavt blus, efter regeringen valgte at lukke for store dele af detailhandlen den 25 december. Butikken har fra starten fravalgt webshop for at fordre en mere personlig interaktion med kunderne. Og det efterlader dermed butikkens muligheder for salg meget begrænsede lige nu. Det fortæller medejer, Flemming Holmgaard, da Bornholms Tidende fanger ham over telefonen i Achtung i Nexø, hvor han er mødt alene på arbejde lørdag eftermiddag.

– Vi har heldigvis en del faste kunder, der forsat ringer og køber varer over telefonen, som vi så leverer til døren. Derudover har vi en smule salg over sociale medier, men alt i alt er det en brøkdel af vores normalsalg. Jeg vil vurdere, at vi er nede på 20 procent af vores normale omsætning, siger Flemming Holmgaard, der sammen med partneren Jakob Gjetting, står bag både Achtung og Gutemensch. Derudover har butikken to fastansatte, som lige nu er hjemsendte.

Nye kollektioner bliver et problem

For tøjbutikken holder man lige nu vejret for, hvad meldingen bliver om restriktioner efter den 7. februar.

Lige om lidt kommer de nye kollektioner med forårsvarer ind af døren, og det efterlader butikken i fare for at brænde inde med en masse varer.

– Vi mangler jo al den omsætning, vi har mistet under nedlukningen, siger Flemming Holmgaard.

Ejeren har ligesom mange andre erhvervsdrivende modtaget statens hjælpepakker. Men det er blot en dråbe i havet for, hvad man har mistet, understreger Flemming Holmgaard.

– Hjælpepakkerne kompenserer for lønnen til vores medarbejdere og lidt faste udgifter. Men det er absolut ingenting i forhold til, hvad der skal bruges i sådan en sæson.

Forude lurer desuden datoen den 1. marts, hvor regeringen sidste år valgte at forlænge fristen for 1. kvartals momsregnskab i 2020. Dette betyder dermed også, at nogle virksomheder skal betale dobbelt moms den 1. marts. Flemming Holmgaard tør ikke spå, om dette bliver et problem, da alt afhænger af regeringens næste udmelding.

– Vi kan jo indhente meget, hvis vi må åbne her igen den 7. februar. Men må vi ikke det, så er det jo svært at sige lige nu, hvor længe vi kan holde den kørende, siger Flemming Holmgaard.