– Nu har jeg siddet i kommunalbestyrelsen i 12 år, og det skal jeg ikke nødvendigvis blive ved med. Jeg stiller op igen næste gang, men jeg vil gerne sørge for, at der er nogen, der kan tage over før eller siden.
Det er 22 år siden, at han og hans kone faldt pladask for Gudhjem, hvor de har boet lige siden. Og selvom virkeligheden nu har ændret sig, og parrets tre børn er begyndt at flytte hjemmefra, er der ikke planer om at forlade Bornholm igen.
– Jeg har ikke aftalt med min kone, at det skal være for altid, men jeg kan ikke se mig selv bo andre steder. Jeg elsker at bo på Bornholm. København er også tæt på. Så selvom børnene skulle flytte derover, er de heller ikke længere væk, siger Morten Riis, før han med stort grin afslutter: