– Praleri handler om, at man fremhæver sig selv og sætter sig selv i centrum, siger hun med en glad stemme, da hun atter er trådt ned fra balanceøvelsen og står sikkert med begge ben på jorden.
– Men pral er jo nærmest blevet normen i vores præstationssamfund og ikke mindst på de sociale medier, hvor det hurtigt kan blive et kapløb om, hvem der kan fortælle de mest imponerende historier om sig selv. Men det skaber jo skæve billeder af, hvem vi i virkeligheden er. Og når man logger ind de sociale medier, kan man hurtigt få mindreværd, når man ser, hvor dygtige og smukke alle andre er. Det er nok særligt hårdt for unge. Men man skal huske, at man her ser en stærkt redigeret virkelighed. For det er i virkeligheden en verden af pral. Det er selvpromoverende glansbilleder af folk. På den måde fortsætter se mig-kulturen langt op i voksenlivet for mange, siger hun.
Foto: Jacob Jepsen
Pral tilsidesætter andre
Når små børn begejstrede påberåber sig opmærksomhed omkring noget, de kan, så bunder det i en glæde over nu at have lært noget nyt. En lykke over at lykkes med noget. Og at fortælle om ting, man er god til eller er lykkedes med, behøver ifølge Camilla Westen heller ikke altid være pral. Det kommer helt an på situationen og hensigten. For tag for eksempelvis jobsamtalen. Her er det godt og nødvendigt at kunne beskrive sine stærke sider, påpeger hun, idet vi går væk fra legepladsen og længere ind i skoven, hvor granerne hæver sig højt over skovbunden.
– Men den negative form for pral, synes jeg, handler om, at man ved at fokusere på sig selv tilsidesætter andre. Det tror jeg slet ikke ligger i det barnlige sind. Selvfølgelig konkurrerer børn også. Men helt små børn har i hvert fald ikke samme bagtanker, som vi voksne ofte har, når vi skilter med vores formåen for at hæve os over andre, siger præsten og tilføjer, at det er her, at pral bliver til et problem og til en adfærd, der er i modstrid med kærlighedens natur.