Her skal bornholmske skolebørn opdage og opfinde

Her skal bornholmske skolebørn opdage og opfinde
Det Mobile Maker Space er indrettet med specialbygget inventar, som man kender det fra bilerne i håndværksfagene. De modulopbyggede arbejdsstationer holdes enkle i facon og lave i vægt for at sikre mobilitet og ubesværet op- og nedpakning. Pressefoto
Lørdag 15. juni 2024 • 05:30
Holger Larsen
Journalist
Lørdag 15. juni 2024 • 05:30

Bornholms nye Mobile Maker Space blev indviet på Kongeskærskolen i Allinge.

En lyskurv, der ikke kan give grønt lys, og en sparegris, hvor mønterne straks triller ud igen, når man lægger dem i.

Det var to produkter, eleverne i 5.A. på Kongeskærskolen i Allinge havde fundet frem til, da de i nogle uger fik lov til at tyvstarte brugen af Bornholms nye Mobile Maker Space. Nu havde de altså også fået opgaven "Lav verdens værste idé".

Eleverne fremviste deres projekter, da det mobile Maker Space i denne uge blev indviet på Kongeskærskolen.

Et maker space er en kreativ læringszone, hvor der generelt er fokus på at omdanne ideer til produkter gennem designtænkning. Det er altså et sted for opfindelser, skabelse, undersøgelser og opdagelser.

Der arbejdes ofte med digitale teknologier som laserskærere, 3D-print og microcontrollere, men også med pap, lego og genbrugsmaterialer. Det handler om tilgangen, hvor der ofte arbejdes med tværfaglige designprocesser, og der er plads til elevernes eksperimenter og arbejde med fejl og tilretninger, fortæller Ungdomsskolen i en pressemeddelelse.



Eleverne i 5.A på Kongeskærskolen præsenterede et par sjove opfindelser. Pressefoto

En central position

I en tid, hvor teknologi og innovation er en uundværlig del af vores hverdag, har maker spaces indtaget en central position i undervisningsverdenen. I Danmark har mange skoler allerede taget denne nye undervisningsform til sig med stor succes.

På Bornholm har skolerne ikke haft ressourcerne til at etablere maker spaces. Udgifterne til faste maker spaces ude på de enkelte skoler har ganske enkelt været for høje. Dette har medført at arbejdet med innovation i undervisningen har udviklet sig langsommere, og vidensdeling mellem skolerne har været sporadisk.

Læringsmiljø på fire hjul

Ungdomsskolen startede derfor i samarbejde med Foreningen Fonden for Entreprenørskab Bornholm i 2022 et innovationsnetværk for bornholmske grundskolelærere.

Ambitionen var – og er – at finde løsninger på de udfordringer, lærerne møder i deres hverdag på skolerne. Og det var her, at tanken om det Mobile Maker Space – et læringsmiljø på fire hjul – blev født.

Varevognen, som kører på el, er indrettet med forskellige modulopbyggede arbejdsstationer, som kan tilpasses undervisningen.

– Vi havde en drøm om at være med til at skabe nogle bedre rammer for at udvikle entreprenante og innovative ideer, og at stille de bedst mulige redskaber og faciliteter til rådighed for bornholmske børn i folkeskolerne, friskolerne, privatskolerne og ungdomsuddannelserne, sagde Klaus Vesløv, bestyrelsesformand i Fonden for Entreprenørskab Bornholm, ved indvielsen.

Fonde har støttet

Bilen er blevet til i et samarbejde mellem Foreningen Fonden for Entreprenørskab Bornholm, Ungdomsskolen og Bornholms Regionskommune – og ikke mindst med støtte fra en række fonde, virksomheder og samarbejdspartnere, som formand for børne- og skoleudvalget Morten Riis takkede ved indvielsen:

– De er nu er med til at give eleverne rigtige gode muligheder for at arbejde innovativt med idéer. Det bliver der brug for. De krav, der bliver stillet til jer, er at gøre vores virkelighed til et bedre sted – det kræver, at I bruger jeres hoveder og hænder, sagde Morten Riis til de fremmødte elever.

FÅ ABONNEMENT