Transportministeriet vil nu i samarbejde med Justitsministeriet sikre, at der på myndighedsniveau tages de nødvendige skridt for, at stræknings-ATK på Storebæltsbroen og Øresundsforbindelsen kan blive tændt hurtigst muligt, så de kan hjælpe med at fange flere fartsyndere.
– Regeringen har gennem længere tid sat hårdt ind over for dem, der skaber utryghed i trafikken og udsætter andre mennesker for fare. Senest har vi vedtaget en række strafskærpelser mod vanvidskørsel i Folketinget. Der er samtidig behov for andre løsninger til at øge trygheden i trafikken. Med den stræknings-ATK får vi bedre mulighed for at få fat i fartsyndere, og forhåbentlig vil kameraerne også få bilister til at tænke sig om en ekstra gang, inden de trykker speederen i bund, siger justitsminister Nick Hækkerup i meddelelsen.
Det er forventningen, at de nye kameraer på Storebæltsbroen og Øresundsforbindelsen vil blive tændt i 2022.
Allerede i oktober 2019 udsendte Transportministeriet en pressemeddelelse, hvoraf det fremgik, at "Benny Engelbrecht er optaget af at stoppe vanvidskørsel på den kritiske infrastruktur, som Øresundstunnelen og Storebæltsforbindelsen udgør. I fremtiden vil Sund & Bælt derfor sørge for, at der bliver opsat permanent fartkontrol i Øresundstunnelen og på Storebæltsforbindelsen".