Campingpladsejere ønsker handling: 'Autocampere ødelægger udsynet for andre, og det er ærgerligt'

Campingpladsejere ønsker handling: 'Autocampere ødelægger udsynet for andre, og det er ærgerligt'
De mange autocampere på kommunens parkeringspladser ved kysterne – her ved Kæmpestranden i Allinge – ærgrer de bornholmske campingpladsejere. Foto: Jacob Jepsen
TURISME | BORNHOLM | ABONNENT | 7. SEP 2021 • 20:00
TURISME | BORNHOLM | ABONNENT
7. SEP 2021 • 20:00

De mange autocampere på kommunens parkeringspladser ved kysterne ærgrer de bornholmske campingpladsejere.

Det fortæller Michael Andersen fra Lyngholt Familiecamping, der sidder i Destination Bornholms bestyrelse som repræsentant for campingpladsejerne.

– Vi arbejder en del med det, fordi vi mener, at Bornholms Regionskommunes administration håndterer det på en forkert måde. Det handler ikke kun om, at vi synes, de skal campere hos os. Det handler også om, at der er rigtig mange autocampere, der holder helt til kanten ved kysterne og ødelægger udsynet for andre turister og for de fastboende, og det, synes vi, er ærgerligt, siger han.

Decideret ferie

Ifølge Michael Andersen lå der forleden 18 autocampere side om side på parkeringspladsen ved Kæmpestranden i Allinge.

Han oplever, at antallet af autocampere på Bornholm er stigende i disse år.

En lokal beboer, Julius Hornshøj, der har boet i et hus med udsigt til netop Kjærenæsgrunden i Allinge i 20 år, fortæller også til Bornholms Tidende, at der holder mange autocampere på området.

Han mener endda, at de bruger det som en campingplads, selvom loven siger, at de kun må "raste" og ikke campere.

– Der holdt 14 dernede her til morgen, og de holder decideret ferie. Der er havemøbler og drømmesenge, og jeg ved ikke hvad. Jeg synes, det er bunduretfærdigt, at de kan holde der gratis og være på ferie og bruge vores affaldsspande, mens vi andre betaler for renovation, siger han.

Ifølge Julius Hornshøj har hverken politiet eller kommunen, i de 20 år han har boet der, gjort noget for at indskærpe reglerne overfor autocampisterne.

Ser forskelligt på loven

Campingpladsejerne har tidligere opfordret Bornholms Regionskommune til at gøre noget ved problematikken, og nu vil de gøre det igen, fortæller Michael Andersen.

– Det er et område i fremdrift, og hvis man ikke gør noget, så går det galt. Autocampister er ligeså velkomne som alle andre, men det skal være under ordentlige vilkår. Hvis man lavede retningslinjer, så tror jeg faktisk, at mange godt ville respektere det, siger han.

Ifølge Michael Andersen har campingpladsejerne tidligere forsøgt at trænge igennem til kommunen med ønsket om at lave mere klare retningslinjer for autocamperne, men uden held.

Problemet er ifølge Michael Andersen, at kommunen og campingpladsejerne tolker lovgivningen forskelligt.

– Kommunen mener ikke, at der er tale om, at de her autocampere camperer. Men det mener vi altså, at de gør, hvis de gør andet end at raste. Når man raster, så parkerer man for at hvile sig. Men det er ikke det, de gør. De kommer for at overnatte og få en god udsigt. Der er jo ikke nogen, der er kørt til Bornholm, der for alvor kan sige, at de er blevet for trætte til at køre videre og derfor er nødt til holde ind for at hvile sig, siger Michael Andersen.

Skeptisk over forsøgsordning

Campingpladsejerne har ifølge Michael Andersen arbejdet på at finde løsninger, som alle parter kan leve med, og de vil nu invitere kommunens afdeling for havne til en dialog om, hvad man kan gøre med de mange autocampere fremadrettet.

– Vi vil gerne give vores besyv med igen, for vi synes, det er rigtig ærgerligt, at det har taget den retning, som det har. Vi er kommet med et forslag om, at man laver nogle steder med fri camping på områder, hvor det ikke generer andre turister, siger han.

I 2020 indførte Bornholms Regionskommune en forsøgsordning, hvor autocampere kan holde på afmærkede områder på Nørrekås, Tejn og Hasle Havn.

Her betaler de 216 kroner per døgn og får blandt andet strøm, vand og toilet- og badefaciliteter.

Da man indførte ordningen, protesterede de bornholmske campingpladser.

Ifølge Michael Andersen er campingpladserne fortsat skeptiske overfor forsøgsordningen.

– I campingbranchen betaler vi jo skat og bidrager med arbejdspladser, så vi synes, det er ærgerligt, at vores skattekroner går til noget, der er i konkurrence med os. Hvis kommunen gør ordningen permanent, så bliver det i den grad konkurrence, siger han.

Kommunens forsøgsordning skal evalueres efter den 15. september, hvor den har eksisteret i to sæsoner.

 


Campering med autocampere

Det følger af sommerhuslovgivningen og vejlovgivningen, at campering alene må ske på campingpladser. Dette gælder også for autocampere, campingbiler, campingvogne, telte og lignende transportable konstruktioner.

Der sondres i lovgivningen mellem at ”campere” og at ”raste”. At raste betyder, at man parkerer for at hvile sig - fx hvis man sover, slapper af eller indtager mad med henblik på at kunne fortsætte sin kørsel forsvarligt. Hvis man derimod indtager et område for en periode med et andet formål end blot at raste, fx ved at opholde sig på pladsen i en længere periode, slå lejr, have opslåede fortelte og teltlignende konstruktioner på taget eller gøre lignende større indrettelser på parkeringsarealet, betragtes opholdet som campering og kan alene ske på en campingplads.

Lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (tidl. sommerhusloven) skal sikre, at campering sker under ordnede forhold og med den nødvendige infrastruktur og de rette faciliteter til rådighed.

Kommunen er myndighed og kan i udgangspunktet kun give tilladelse til udlejning af arealer til campering/campingpladser på mindst 100 campingenheder. Myndighederne kan stille krav til indretning og anvendelse af campingpladser.

Det er muligt for en kommune – undtagelsesvist - at se bort fra grænsen på 100 campingenheder, hvis der foreligger ganske særlige omstændigheder, som gør det uproblematisk at tillade en mindre kapacitet, fx fordi campingpladsen ønskes drevet i forbindelse med vandrerhjem eller lystbådehavne, hvor eksisterende faciliteter kan udnyttes, på småøer eller i visse områder, fx inde i landet, hvor der ikke er basis for en stor campingplads. Det forudsættes, at der ikke herved sker spredning af små campingpladser i det åbne land.

Der er desuden helt særlige regler for såkaldt bondegårdscampering, der kan beskrives som udlejning af et mindre areal i tilknytning til en beboelsesbygning på en landbrugsejendom med henblik på feriegæsters opstilling af maksimalt tre campingenheder. Udlejningen er her et supplement til landbrugsdriften. Denne form for udlejningsvirksomhed er undtaget fra campingreglementet, dvs. at den kan foregå uden tilladelse fra kommunen. Det skal understreges, at bestemmelsen kun omfatter telte, campingvogne, autocampere o.l. transportable konstruktioner.”

Evt. etablering af autocamperparkeringsplads lang kysten kan ligesom andre parkeringspladser dispensation kræve dispensation fra strandbeskyttelseslinje/klitfredning

Kilde: Naturstyrelsen.dk