Hvis vi stadig vil have specialbutikkerne – dem med den udvidede, personlige service, den faglige viden og det lokale ejerskab – så kræver det noget af os som forbrugere. Vi skal ikke altid vælge den billigste vare. Vi skal nogle gange gå efter den bedste. Måske endda den, der er bedst for Bornholm.
Det kræver muligvis en ekstra kilometer i bilen, men til gengæld får du gode råd, lokalt ansvar og en menneskelig relation med hjem.
På den anden side af disken må man som mindre erhvervsdrivende forsøge at skille sig ud. Garanti, faglighed, service og fleksible åbningstider – som man kender det fra Lilliendal – er jo en god begyndelse. Og så skal man nok blive endnu bedre til at fortælle, hvorfor det er en oplevelse at handle lige netop hér.
Bornholm overlever bedst med det helt rette miks.
Vi har med andre ord brug for både Harald Nyborg og Lilliendal, og vi skal derfor huske at bruge dem begge. Ellers ender det, som det gjorde for slagteren og grønthandleren.