Borgerforeninger har fået nok af tavs kommune

Borgerforeninger har fået nok af tavs kommune
Generalforsamlingen i Tejn Borgerforening foregik på Restaurant Rø. Der blev berettet om en masse nye tilflyttere og næsten ingen huse til salg. Foto: Berit Hvassum
BYUDVIKLING | TEJN | ABONNENT | 3. SEP 2021 • 10:00
BYUDVIKLING | TEJN | ABONNENT
3. SEP 2021 • 10:00

– Jeg plejer her at takke kommunen for et godt samarbejde. Det kan jeg ikke i år, da der ikke har været noget samarbejde.

Sådan lyder starten på sidste del af Brita Hansens formandsberetning til generalforsamlingen i Tejn Borgerforening. Herefter følger flere minutters opsang til Bornholms Regionskommune.

– Det kan ikke være rigtigt, at vi slet ikke kan få kontakt til vores nærmeste koordinator, siger Brita Nielsen og kommer med flere efterfølgende sætninger, der alle starter med "det kan ikke være rigtigt".

– Det kan ikke være rigtigt, at vi ved hver henvendelse bliver vist tilbage til den samme person, som ikke ser hverken mail eller telefonbeskeder, siger Brita Hansen.

I korte træk luftede Brita Hansen en frustration ud til generalforsamlingen. En frustration over at kræfter i lokalsamfundet ikke bliver honoreret af kommunen. Det drejer sig ikke om penge eller midler, men borgerne føler sig hverken set eller hørt. Hvis det forsætter sådan, så er Brita Hansen bange for, at det får fatale følger.

– Det værste man kan byde de mange frivillige, der gør et kæmpe arbejde for at gøre livet behageligere for os alle sammen, er, at man ignorerer alt eller standser initiativet, før det overhovedet har fået lov at udfolde sig, siger hun fra talerstolen.

Ikke bare Tejn

Manglende kommunikation med kommunen har været en stor udfordring for udviklingen i Tejn. Flere af deres projekter venter på byggetilladelse. Opsætningen af to shelters har indtil videre ventet på byggetilladelse i to år. Der er vedligeholdelse af projekter, der skal søges tilskud til, men de får ingen fra kommunen i tale. Det er udsættelser på udsættelser lød det fra Tejn Borgerforenings generalforsamling. Og derfor lød der fra årets generalforsamling en utak til kommunen.

Der forekommer et ekko af utak rundt omkring fra de forskellige borgerforeninger. Det fortæller Jørgen Hammer, der er formand for Bornholmske Borgerforeningers Samvirke (BBS) – en paraplyorganisation for bornholmske byers borgerforeninger. Lige netop det besværlige arbejde med kommunen var oppe at vende til BBS' seneste generalforsamling. Faktisk er det et fast punkt på dagsordenen, når der er generalforsamling eller bestyrelsesmøde i BBS, fortæller Jørgen Hammer.

Lysten til at kaste sig ind i projekter visner med en lang sagsbehandling

Jørgen Hammer, formand for Bornholmske Borgerforeningers Samvirke

– Hvis jeg skal tage den venlige kasket på, så kan jeg sige det sådan, at der er områder i kommunen, som er blevet beskåret. Der er en vifte af problemstillinger, der knytter sig til et teknisk område, som ikke kan levere varen så hurtigt, som de burde, siger Jørgen Hammer.

Og ligesom Brita Hansen er Jørgen Hammer bekymret for, at det haltende samarbejde i sidste ende går ud over de frivillige, og dem der tager initiativerne ude omkring i de bornholmske samfund.

– Kommunen har et problem, som vi skal gøre noget ved for at sikre initiativlysten og udviklingen i samfundet. Lysten til at kaste sig ind i projekter visner med en lang sagsbehandling, siger Jørgen Hammer.

Jørgen Hammer understreger, at de frivillige og borgerforeningerne løfter flere opgaver for kommunen, som led i en kommunalreform. Derfor kræver arbejdet fra de frivillige en form for honorering.

Ildhuen forsvinder

Perspektivet er som så større end byer, der går glip af shelters med mere. Bornholm er i udvikling. Der flytter nye til og flere projekter sættes i søen. Den manglende respons fra kommunen, de lange byggesager, der fører til, at ildhuen blandt frivillige forsvinder, kan sætte en fod på bremsen i Bornholms udvikling, går Jørgen Hammers bekymring på.

– Sagsbehandlingen er den begrænsende faktor i en tid, hvor alt tyder på, at Bornholm er inde i en spændende tid og udvikling, siger han.


Til seneste generalforsamling i BBS, der blev afholdt i Hasle, luftede flere fremmødte borgerforeninger en stor utilfredshed med kommunens samarbejde eller mangel på samme. Formand Jørgen Hammer på talerstolen og næstformand Esben Ørberg, der sidder lige bagved, har i den foranledning været til dialogmøde med kommunen. Foto: Berit Hvassum

 

Esben Ørberg, der er næstformand i både BBS og Frivilligt Forum Bornholm, var til dialogmøde med kommunen og dens udvalg. Et møde, der var foranlediget af en større ophobning af problemer fra frivillige. Esben Ørberg gik til mødet som repræsentant for både BBS og de frivillige, og han læssede af hos kommunen, som han selv siger. Her fortalte han, hvad de frivillige og borgerforeninger oplevede.

– Hvis de sender en mail til kommunen med sag om byggetilladelse, så skal man som minimum have en kvittering for det. Det andet, vi klagede over, var, at selvom vi får en kvittering, forsvinder det ud i det blå. Begge dele er utilstedelig og dårlig forvaltningsskik, siger Esben Ørberg.

Til mødet sad også borgmester Thomas Thors (S), der fortæller, at han er opmærksom på problemet.

Overfor Esben Ørberg erkendte kommunen også, at hvis det forekom, at man ikke fik en kvittering på sin henvendelse, er der tale om en grov fejl.

For flere af udvalgene virkede de overraskede over, at det stod sådan til, fortæller Esben Ørberg om sit møde med kommunen.

Det er et problem

Esben Ørberg har en god oplevelse af det nyetablerede dialogmøde. Han fortæller, at han blev hørt, og at bekymringerne blev taget seriøs. Derfor tror han, at dialogmødet mellem kommune og repræsentanter for de frivillige og borgerforeninger er kommet for at blive. Det kan blive vigtigt, at de gør kommunen opmærksom på flere bekymringer, fortæller Esben Ørberg.

– Jeg tror, at de har tænkt sig at gøre noget ved det, siger Esben Ørberg.

Også Thomas Thors synes, at mødet var nyttigt, og han kan se på baggrund af mødet, at arbejdshandskerne skal tages på. Derudover ville han gerne anerkende det store frivillige arbejde, der løfter Bornholm.

Er du enig i, at der er et problem i jeres sagsbehandling?

– Vi hører jo, at der er et problem, så det må der være. De udmeldinger, der kommer, er noget vi går ind i og får en intern drøftelse omkring. Det skal være sådan, at folk bliver hørt. Når man kontakter kommunen, så skal man selvfølgelig har et svar, siger borgmester, Thomas Thors.

Jørgen Hammer kalder situationen, som den er nu, uholdbar. Han kalder området underprioriteret, og der mangler personale til at hjælpe frivillige projekter fra borgerforeninger videre. Projekter som shelters eller væresteder for byens gør-det-selv mennesker i Tejn.

– Jeg har udtrykt forståelse for situationen, men vi synes ikke, at den er til at leve med. Den svækker situationen i et Bornholm, der er i udvikling, siger Jørgen Hammer.

En svær løsning

Faktisk har man i kommunen så småt forsøgt at komme problemet til livs. Der er ansat ekstra personale i kommunen, da der er en stor arbejdspukkel med sager, der ligger og venter på behandling. Thomas Thors fortæller, at de gør et stort arbejde for at forbedre servicen fra kommunens side af.

– Det er bestemt en bestræbelse at komme ned på vores svartider, som de er nu. Jeg ved, at der gøres en masse for det. Vi arbejder meget med hele tanken om at effektivisere administrationen, og det er en del af vores planer fortsat at gøre det, siger Thomas Thors.

Det kan dog blive svært at komme problemet til livs lige nu. Noget tyder på at byggetilladelserne forsat vil tikke ind, og arbejdspuklen vil forblive en pukkel. Det går nemlig godt på Bornholm, der er i udvikling, og derfor kan det være svært at følge for kommunens medarbejdere.

– Vi gør et stort arbejde for at forbedre servicen. Vi må samtidig erkende, at vi er inde i en højkonjunktur, hvor der bygges meget. Det kan være svært at komme ned til de svartider, som vi kunne ønske os lige nu. Nu har vi haft det møde, og nu vil vi studere og gennemtænke indtrykket af det udmærket møde, og så må vi se om vi kan komme videre ud af den vej, siger Thomas Thors.

Tejn rykker

I Tejn venter de stadig på nyt i sager om vedligeholdelse, tilskud og byggesager. Brita Hansen brugte sin tid på talerstolen til generalforsamlingen på en mindre svada mod kommunen.

Generalforsamlingen i Tejn Borgerforening var udover kritik af kommunen fyldt med begejstring over udviklingen de mærker i Tejn.

– Tejn er et aktivt sted, og vi er stadig i udvikling. Tejn rykker, lød det i Brita Hansens tale til generalforsamlingen.

Men for at det skal gå rigtig godt og glat i byudviklingen, skal der andre boller på suppen i kommunen. Brita Hansen og årets utak rettet mod kommunen sluttede med et:

– Kom nu ind i kampen for at gøre Bornholm og især Tejn til et endnu dejligere sted at være. Vi er mange, der gerne vil hjælpe med det, sagde hun.

Forhåbenligt kan hun til næste år sende en tak til Bornholms Regionskommune i sin formandsberetning.