Biler efterladt i Ystad i weekenden: 'Det var en dårlig start på ferien'

Biler efterladt i Ystad i weekenden: 'Det var en dårlig start på ferien'
Flere biler blev i weekenden efterladt på havnen i Ystad til trods for, at de havde billetter til afgangen. Arkivfoto: Berit Hvassum
TRANSPORT | RØNNE | ABONNENT | 12. JUL 2021 • 16:45
Sofie Møller
Journalist
TRANSPORT | RØNNE | ABONNENT
12. JUL 2021 • 16:45

– Jeg forstår ikke, hvordan det kan lade sig gøre, siger Julie Mai Nielsen.

Hun, hendes mand Jimi Nielsen og deres to børn på henholdsvis 13 og 16 år kørte lørdag fra Måløv udenfor København, da de skulle afsted på en halvanden uges ferie til Bornholm. Noget de havde set frem til længe, men ferien fik pludselig en anderledes start end forventet.

Lørdag aften klokken 18.30 skulle de have været med færgen fra Ystad til Rønne, og sammen med en masse andre biler ankom de i god tid, omkring 45 minutter inden afgang.

– Vi havde fået en besked om, at færgen var en halv time forsinket, så det var vi forberedt på, siger Julie Mai Nielsen.

Men ventetiden stoppede ikke ved den halve time. For ligesom de langt om længe skulle til at køre over på rampen til færgen, blev der lukket for flere biler.

– Vi tænkte, at det kunne da ikke passe. Der holdt bare en enkelt bil foran os, fortæller Jimi Nielsen.

Hvad familien troede var løgn, var sandt nok, for kort tid efter, der var lukket for biler, sejlede færgen stille og roligt mod Bornholm. Uden familien ombord.

Næste afgang

Ifølge Jimi og Julie Mai Nielsen var de i alt seks biler, som ikke kom med færgen til trods for, at de havde billetter til afgangen.

– Vi fik alle at vide, at der ikke var plads til os, men ikke nogen yderligere forklaring, udover at vi var sikret at komme med næste afgang klokken 20.30, siger Jimi Nielsen og Julie Mai Nielsen suppplerer:

– Personalet fortalte også, at vi ville få fire madkuponer, og fra en anden bilist hørte vi, at man også ville få billetten refunderet. Det er sådan set fint nok, men vi synes stadigvæk, det er for dårligt, at det overhovedet kan ske, når vi havde booket billet tilbage i januar.

Da næste færge ankom til havnen i Ystad, denne gang over en time forsinket, og bilerne begyndte at blive læsset, blev familien pludselig bekymrede for, om der nu var plads til dem.

– De begyndte at guide nogle af rækkerne ved siden af os ind på færgen, så der nåede vi lige at tænke, om de havde glemt os igen, siger Jimi Nielsen, der generelt synes, at kommunikationen fra Bornholmslinjens side var meget sløv.

– Ved første afgang var det os selv, der skulle rulle vinduet ned og spørge, hvad der foregik. Og ved næste afgang kunne de godt lige have forsikret os om, at vi nok skulle komme med, men at de lige skulle læsse nogle andre først. Intet var helt sikkert, før vi holdt parkeret på færgen, siger han.

– Det var i det hele taget en rigtig dårlig start på ferien. Senere hørte vi fra andre biler, at det var, fordi færgen var overbooket, siger Julie Mai Nielsen.

Ikke en overbooking

Jesper Maack, der er PR- og Kommunikationschef hos Bornholmslinjen, beklager hændelsen.

– Det er vi selvfølgelig kede af. Det burde ikke ske, men nogle sjældne gange hænder det, at få biler bliver efterladt. I de her uger, hvor vi sejler med maksimum kapacitet, er der størst risiko for, at det desværre kan ske, siger han.

Han understreger dog, at der ikke er tale om en overbooking.

– Den klassiske måde at overbooke på er, at man forsøger at beregne, hvor mange der ikke dukker op, og hvor mange billetter, man så kan sælge udover de udsolgte. Men sådan arbejder vi ikke. Når vores færger er udsolgte, kan man ikke købe flere billetter, siger Jesper Maack.

Han forklarer i stedet, at det somme tider sker, at bilerne fylder mere end forventet, og det var netop, hvad der skete i weekenden.

– Der er sket noget med lastesammensætningen. Måske har der været et overraskende stort antal biler med cykelanhængere, eller måske et køretøj har været svært at placere, og så lige pludselig løber man tør for plads på vogndækket, siger Jesper Maack, der har fået besked om, at tre biler blev efterladt lørdag aften.

Han beklager, at kommunikationen i dette tilfælde har været dårlig. Han lægger vægt på, at når de har kikset deres fornemmeste opgave med at få folk læsset på færgen, er den næste at sørge for, at passagererne får en forklaring og hjælp til at komme med næste afgang.

– Refunderede billetter og god kommunikation fjerner selvfølgelig ikke skuffelsen over, at man ikke kom med den planlagte afgang, men det er det, vi kan gøre, når det sker, så derfor skal den del helst være i orden, siger han.

Arbejder på sagen

Ifølge Jesper Maack arbejder Bornholmslinjen dagligt med at forbedre lastningen af færgerne.

– Vi arbejder med et bureau, der er i gang med at digitalisere vores lasteprocesser, så vi hele tiden bliver skarpere til det. Men selv med hjælp fra prisbelønnet software, kan man ikke altid være helt sikker på, at det går op, siger han.

Til familien fra Måløv kan Jesper Maack derfor heller ikke love, at det ikke sker igen, men han kan garantere, at personalet gør deres ypperste for at få alle med ombord.

– Når man tænker på, hvor mange biler der rejser mellem Ystad og Rønne i de her sommermåneder, så er det heldigvis sjældent, at vi kommer til at efterlade nogen, siger han.

Selvom Julie Mai og Jimi Nielsen var godt trætte af situationen i lørdags, er de dog heller ikke nervøse for, at det skal gå galt igen, når de vender snuden hjem engang i næste uge.

– Vi har aldrig oplevet det før. Det har altid været fint, når man skulle med, men nu er vi da blevet bevidste om, at man kan risikere at blive efterladt på havnen. Og hvis det så skulle ske igen, håber vi i det mindste, at der er lidt bedre kommunikation, siger Jimi Nielsen.