Transport på landet

Transport på landet
Måse den kollektive trafik skal gentænkes? Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
KOMMENTAR | DEBAT | 14. MAJ • 19:00
Af:
Peter Juel-Jensen
MF for V
transportordfører
KOMMENTAR | DEBAT | 14. MAJ • 19:00

Der er behov for at gentænke den kollektive transport i landdistrikterne.

Det er en god idé med jævne mellemrum at se på de økonomiske prioriteringer og vurdere, om vi nu også bruger pengene fornuftigt, eller om det hele kan gøres smartere.

Det gælder både, når man lægger økonomien rundt om køkkenbordet derhjemme, og det gælder så sandelig også, når man aftaler de statslige finanser rundt om de store mødeborde i ministerierne.

Kollektiv trafik

Den kollektive transport er et af de områder, hvor vi skal turde at tænke i nye, fleksible løsninger og muligheder.

Det er vi ikke i tvivl om i Venstre. Derfor har transportminister Thomas Danielsen også nedsat et ekspertudvalg, som skal pege på nye løsninger for fremtidens kollektive mobilitet og se på, hvordan vi på bedst muligt kan understøtte mobiliteten i alle dele af landet.

Den kollektive transport skal være for alle – også dem, der bor udenfor de større byområder. Her kan der være brug for at tænke nyt og se på mere fleksible løsninger i den kollektive transport.

Samtidig skal vi sørge for at vedligeholde og udbygge vores vejnet, så vi også sikrer optimale vilkår for den private bilisme. For vejene er altafgørende for alle de danskere, der ikke kan komme udenom bilen, hvis de skal få deres travle hverdag til at hænge sammen.

Det skal vi også understøtte fra politisk side.

Landdistrikterne

Samtidig spiller den kollektive transport også en stor rolle i landområderne.

Den bringer hver dag mange til og fra uddannelse, arbejde og fritidsaktiviteter, og den binder Danmark sammen på tværs af land og by. Kollektiv transport handler med andre ord både om erhvervsudvikling, adgang til uddannelsesinstitutioner, sammenhængskraft i lokalsamfundene og ikke mindst sammenhængskraft på tværs af landsdele.

Vi er nødt til at have blik for, hvordan vi får mest kollektiv transport for pengene og træffer de ansvarlige valg.

Gammelt og nyt

Behovet for nytænkning betyder ikke, at vi skal væk fra de mere traditionelle rutebundne løsninger som lokale tog og busser.

Det betyder bare, at det ikke kan stå alene. Tidligere har ekspertudvalget peget på for eksempel bus-på-bestilling, bedre rammer for borgerdrevne løsninger som frivlligbusser og bedre muligheder for at anvende samkørsel som mulige supplementer til den kollektive transport på landet.

Flere af disse transportformer bliver allerede testet derude lokalt – og her skal vi fra politisk side være lydhøre i forhold til, hvordan vi kan skabe de bedst mulige rammer for udbredelsen af disse transportformer.

Et Danmark i balance

Vi skal være bedre til at tænke i helheder og prioritere på tværs af bus, tog og andre transportformer i landdistrikterne.

Det er netop den opgave, som ekspertudvalget er sat til at se nærmere på, og som de inden længe vil afrapportere om. Jeg glæder mig derfor til deres endelige rapport og den efterfølgende politiske drøftelse af deres anbefalinger.

Et Danmark i balance handler om mange ting. Men en velfungerende og effektiv kollektiv transport i hele landet er et helt basalt grundelement for, at det er det, at vi kan få.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT