Havneudvidelse: Tvangsindlagt til støj

Havneudvidelse: Tvangsindlagt til støj
Arkivfoto: Marine Gastineau
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 14. maj 2025 • 15:30
Af:
Jens Stubkjær
Rønne
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 14. maj 2025 • 15:30

Enerverende støj døgnet rundt- for egen regning?

Den lavfrekvente brummen om natten, når alt andet faktisk er stille, er pisse enerverende!

Det er ikke særlig højt, men det hjælper ikke at lukke vinduerne. Det går gennem vægge og vinduer ind i soveværelset og stuen - og det bliver ved. Jeg bor i anden række til havnen.

Det er en fantastisk oplevelse, når man kommer væk fra havnen og oplever, at der er stille, når man skal sove.

Hvor mange?

Gad vide hvor mange andre af de hundredvis af mennesker, der bor omkring havnen, der har det ligesådan?

Jeg har foreslået CRT forskningscenteret i Hasle, da Anne Thomas var direktør at undersøge, hvordan og meget (eller lidt), at det påvirker mennesker omkring havnen at være tvangsindlagt til dette i deres hjem dag og nat i årevis.

Jeg fik ikke noget svar.

Det er gravemaskiner til uddybning af havnen, der forårsager den lavfrekvente brummen. Havnen siger, at de er nødt til at arbejde om natten - ellers bliver det så dyrt, at de ikke har råd til det. Så burde man måske lade være?

Økonomi

Måske udgifterne til det slet ikke kommer hjem fra indtægter på de største krydstogtskibe, der stikker så dybt.

Og hvis havnens lån til udgifter på 1,3 milliarder på den såkaldte fremtidssikring ikke kommer hjem, så er det hos os alle sammen, at regningen ender!!!

Det er jo kommunen, der ejer havnen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT