Mange timers prøvesejlads
Her i messen er der et lille køkken. Der står en ramme coladåser på gulvet, og i nogle af køjerne ligger der noget tøj fra flere af besætningsmedlemmernes ture til Nordjylland. I løbet af de 14 måneder har de taget turen den lange vej fra Bornholm til Strandby fire gange, fordi man troede, at skibet var klar til at sejle retur til Bornholm. Først den femte gang lykkedes det at få skibet med hjem efter i alt 40-50 timers prøvesejlads i Kattegat, hvor der løbende er stødt nye problemer til, som det også har været beskrevet i Tidende.
Men som skrevet indledningsvist er der også sket en del forbedringer i motorrummene, som Claus Jacobsen nu åbner døren ind til. En stor, mintgrøn motor fylder det meste af det forreste af de to motorrum. For en lægmand er det ikke til at se, hvad der er ændret i forhold til tidligere. Derfor lader vi stationslederen få ordet:
– Hele kabelføringen er nyt. Der er kommet helt nye styringssystemer - hele elstyringen på start, stop og alle kontrollerne er skiftet. Så er der skiftet motorblok, krumtap og topstykker, fortæller han blandt andet.
– Vi håber og tror på, at vi får en båd, der er mere driftsikker, så vi kan få ro i os selv, når vi sejler ud for at redde nogen og komme hjem igen. Det har nemlig været vores største hurdle. Men nu tror vi selv på det, siger Claus Jacobsen, inden vi bevæger os ud af det nærmest klaustrofobisk lille rum.