10 måneder på værft!

10 måneder på værft!
Det er ved at være lang tid siden, at redningsskibet Leopold Rosenfeldt lå i Nexø Havn. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | ABONNENT | 26. NOV 2023 • 19:00
NYHED | ABONNENT
26. NOV 2023 • 19:00

Det er 'brandærgerligt', at Nexøs redningsskib, Leopold Rosenfeldt, skal være på værft i op mod 10 måneder - men det er en nødvendighed, siger formanden for Foreningen af danske redningsmænd.

Da der onsdag eftermiddag og aften udspillede sig et mindre drama på havet nord for Læsø, kunne situationen lige så godt have fundet sted i farvandet øst for Bornholm.

Situationen på Læsø Redningsstation er nemlig tilnærmelsesvis den samme som på redningsstationen i Nexø. Stationens redningsskib er på værft, og derfor har redningsmændene kun en mindre båd til rådighed, når der rekvireres hjælp fra havet.

Onsdag ved 16-tiden modtog redningsstationen på Læsø en melding om en kutter, der ikke kunne manøvrere i forholdsvist hårdt vejr, skriver fagbladet Søfart. Men da man kun havde den mindre, åbne redningsbåd til rådighed måtte man sige nej til opgaven med at bugsere kutteren i havn, fortæller stationsleder Brian Nielsen til mediet.

At redningsskibene er taget ud af drift og sendt på værft er dog en nødvendighed, lyder det fra formanden for Foreningen af danske redningsmænd, Jens Slot.

– Man har jo erkendt, at der nok går tre år, inden vi får nye både. Så man er kommet dertil nu, at man tager tyren ved hornene og får de nuværende både gjort up to date med nye kritiske komponenter, siger han.

– Nu bliver skibene taget ud af drift én efter én rundt omkring i erkendelse af, at det er nu, hvis vi skal holde dem kørende, tilføjer Jens Slot om de aldrende redningsskibe.

Det må vi leve med

Tidende fortalte i maj sidste år om store problemer med Nexøs redningsskib, Leopold Rosenfeldt. Stationsleder Claus Jacobsen fortalte dengang blandt andet om 'kæmpe nedbræk på brændspumper'. Sidenhen blev redningsskibet sendt på værft i maj - et ophold som var planlagt til at vare to måneder. Men Leopold Rosenfeldt er den dag i dag stadig på værft i Nordjylland, og Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse oplyser, at forventningen lige nu er, at skibet er færdig på værft midt i februar.

Jens Slot erkender, at der på stationerne vil være redningsaktioner, man ikke kan rykke ud til, når stationerne ikke har de større redningsskibe til rådighed.

Er det bare sådan, at det er noget, vi må leve med?

– Det må vi i hvert fald indtil vi får nogle nye. Nu er det ikke fordi, jeg skal forsvare det her, for jeg synes det er lige så træls som alle andre. Men der er jo et nybygningsprogram i gang - indtil da må vi leve med, at det er sådan her, for vi kan ikke få tilsvarende fartøjer. Det kan vi ikke. Så det er Søværnet, der skal dække de her huller ind med deres Dianaklasse-patruljebåde, siger Jens Slot.

Hvad synes du om den situation?

– Jeg synes, det er brandærgerligt. Men jeg ved, fordi jeg selv sidder med i projekterne, at der er gang i processen med at bygge nye både.

Kritik løser ikke ventetid

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har tidligere oplyst til Tidende, at der er sat gang i et projekt med at skaffe syv redningsfartøjer af typen Danish Rescue Vessel til Kystredningstjenesten, og at forventningen er, at der kan sendes materiale i udbud i slutningen af 2023 eller starten af 2024.

– Jeg tror på, at der sker noget nu. Jeg kender historikken og ved, hvad det er, der foregår. Så jeg kan være nok så kritisk, men det kommer tingene ikke til at gå stærkere af - jeg er faktisk bange for, at det kommer til at gå langsommere, siger Jens Slot, der uddyber:

– For er der nogle politikere, der begynder at blande sig og stille spørgsmålstegn ved, om det nu er det rigtige, vi laver nu, så er jeg også så gammel i det her fag efterhånden, at jeg ved, at der skal ét politikerspørgsmål til ministeren til, at tingene går i stå.

– Men derfor synes jeg stadigvæk, det er brandærgerligt, vi skal have fartøjer ude af drift.