Værkstedsudgifter presser BAT: 'Busserne har det ad pommern til'

Værkstedsudgifter presser BAT: 'Busserne har det ad pommern til'
Arkivfoto: Henrik Nielsen
TRAFIK | Onsdag 28. august 2024 • 19:00
TRAFIK | Onsdag 28. august 2024 • 19:00

Fra forventet 5,2 millioner kroner til forventet 7,4 millioner kroner. Forventningen til BATs værkstedsudgifter er steget markant i løbet af året, og det er en af trafikselskabets store udfordringer.

Et underskud på knap ni millioner kroner. Det er forventningen for årets resultat i trafikselskabet BAT og en forværring på 0,2 millioner kroner i forhold til den seneste budgetopfølgning i slutningen af april.

Der er dog sket en forbedring af indtægterne - men en forværring af udgifterne. Og i forhold til forværringen skal man særligt kigge i retning af BATs værksted på Industrivej i Rønne for at finde årsagen.

– Siden opfølgningen pr. 30. april er der sket en forbedring af indtægterne og en forværring af udgifterne. Det er især på værkstedsdelen i forhold til vedligehold og reparation af busser at der er en udfordring. Dog er det lykkedes at holde vognløbet, således at driften har kunnet afvikles, men det har kostet i reparationer, hvor det har været forholdsvis dyrt at holde enkelte busser kørende, fremgår det af dagsordenen til onsdagens møde i Natur-, miljø- og planudvalget, hvor politikerne blev orienteret om BATs økonomiske situation.

– En af de store udfordringer vedrører vedligeholdelsen af busserne. Der er fortsat flere ældre busser, der kræver både en del timer og materialer/reservedele at holde kørende.

Busser i reparationsalderen

BAT har pt. 38 busser. Én fra 2008, ni fra 2012, ni fra 2015, seks fra 2021 og fire nye elbusser samt ni lejede busser i årgangene 2012-2018.

Forpersonen i Natur-, miljø- og planudvalget, Helle Munk Ravnborg (EL) uddyber, at der har været en 'alarmerende' stigning i værkstedsudgifter fra april og frem til nu.

– Nogle af de her busser fra 2015 er for alvor kommet i reparationsalderen, og det er dyrt og totalt uforudsigeligt. Det er virkelig en svær post at styre, siger hun.

I december sidste år forventede BAT, at værkstedsudgifterne i 2024 ville være 5.182.000 kroner. Den 30. april lød forventningen på 6.477.000 kroner - og nu lyder administrationens forventning på 7.438.000 kroner.

– Det er, fordi busserne har det ad pommern til. BAT har ville skifte busser ud siden 2019, og der er ikke rigtig nogle politikere - i hvert fald ikke nok - som har ville lytte til det, siger Helle Munk Ravnborg.

Som følge af en beslutning i forbindelse med udarbejdelsen af det kommunale budget for 2024 har BAT nu skrevet under på en kontrakt om levering af 15 fabriksnye elbusser udover de fire, der allerede er i drift på Bornholm. De fem første busser bliver leveret i slutningen af 2025 hvorefter de sidste ti kommer året efter. Hvis BAT, med godkendelse fra kommunalbestyrelsen, beslutter at benytte optionen på yderligere fem busser, vil levering af disse ske i 2027.

Den største post på driftsudgiftssiden er dog chaufførlønninger. Der har været nyansættelser af chauffører i året for at sikre driften. Samtidig er en ny overenskomst blevet implementeret.

– Chaufførlønningerne er steget, fordi de har fået ny overenskomst. Det gør, at de er gladere for at komme på arbejde og kommer på arbejde. Det er rigtig positivt. Men økonomisk er det noget, der trækker den forkerte vej, siger Helle Munk Ravnborg.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT