Tidligere bornholmerfærge skal sejle i Den Engelske Kanal

Tidligere bornholmerfærge skal sejle i Den Engelske Kanal
Dueodde sejlede for Bornholmstrafikken i årene 2005-2010 – her er færgen på vej ind i Rønne Havn. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | ABONNENT | 10. MAR 2023 • 05:30
Holger Larsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
10. MAR 2023 • 05:30

Dueodde vender efter 12 år i New Zealand retur til Europa.

Den tidligere bornholmerfærge Dueodde er købt af rederiet Condor Ferries og skal sejle på Den Engelske Kanal mellem Portsmouth og kanaløerne Guernsey og Jersey.

Det oplyser bladet Søfart.

Dueodde er søsterskib til en anden tidligere bornholmerfærge, Hammerodde, som i 2018 blev solgt til Stena Line og under navnet Stena Vinga har sejlet på rederiets netværk af færgeruter i Nordeuropa, blandt andet mellem Göteborg og Frederikshavn.

Dueodde og Hammerodde blev bygget i Holland, leveret til Bornholmstrafikken og indsat på Rønne-Køge den 1. maj 2005.

Beholdt Povl Anker

I forbindelse med et nyt færgeudbud for 2011-2017 var det planen at sælge rederiets ældste færge Povl Anker, som er fra 1978. Men man besluttede alligevel at beholde Povl Anker som reservefærge og i stedet sælge den kun fem år gamle Dueodde.

– Det har vist sig, at Povl Anker har mange år i sig endnu som velegnet færge. Også kommercielt er det derfor mere forsvarligt, fordi det giver os muligheden for i stedet at sælge Dueodde, der er en nyere færge, sagde Bornholmstrafikkens direktør Mads Kofod til Bornholms Tidende.

Bornholmstrafikken havde lyttet til flere andre parter, før beslutningen blev truffet.

– Vi har drøftet situationen med Bornholms Regionskommune, som også har opfordret os til at beholde Povl Anker. Vi har også lyttet til det store folkelige ønske på Bornholm om at gøre Povl Anker til reservefærge. Povl Anker har jo vist sig at kunne sejle, når alle andre færger ligger stille, sagde direktøren.

Og Povl Anker er still going strong i Østersøen – nu på 45. år.

12 år i New Zealand

Derfor blev Dueodde solgt til Strait Shipping i New Zealand. Efter seks ugers sejlads fra Danmark til den anden side af jorden, blev færgen med det nye navn Straitsman indsats på ruten mellem Wellington på nordøen og Picton på sydøen i New Zealand – en tur på cirka tre timer og 20 minutter.

Her har Dueodde/Straitsman sejlet i 12 år, og snart skal færgen ud på en ny seks uger lang rejse retur til Europa. Her kommer færgen til at sejle sammen med et mere ukendt søsterskib, Commodore Clipper, fortæller Søfart.

Dueodde og Hammerodde blev nemlig bygget i Holland som kopier af Condor Ferries’ færge Commondore Clipper, og derfor kunne de bornholmske færger bygges på rekordtid, skriver Søfart.