Har overvejet procedurer
Samtidig ville det formentlig ikke kunne have forhindret færgen at drive væk fra kajen, hvis spillet havde været indstillet til "high", har rederiet tidligere oplyst til Tidende.
– Procedure har altid været, at hvis der er eller forventes vind fra kaj, som er meget kraftig, så sætter besætningen to trosser. Vores procedurer kommer altid til overvejelse, når der sker en hændelse. Kaptajnen vurderer altid mulighederne - og havde der været varsel om kraftig vind fra kaj, så ville han formentlig have sat en ekstra trosse. I dette tilfælde var det kombinationen af meget kraftig uvarslet vind fra en uventet retning, som skabte situationen, siger Bornholmslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack.
Han oplyser videre, at der ikke er planer om at skifte det nuværende spil ud med et, der har flere kræfter og at hændelsen ikke har betydning for, under hvilke vindhastigheder- og retninger færgerne kan anløbe Ystad fremover. Samtidig fortæller han, at hændelsen ikke har betydning for den måde, hvorpå færgerne bliver fortøjet i Rønne.
Men som midlertidig foranstaltning, indtil der var blevet endeligt evalueret, indførte rederiet efter hændelsen, at der ved vind i retning væk fra kaj skal være en navigatør på broen. Det blev også besluttet at etablere en ekstra trosse, som nemt kan håndteres fra færgen og sættes over en pullert.