– Der står de med et livefeed på armen, hvor de kan se, hvad der er på vej, hvem der tjekker ind og så videre. Det er det, vores algoritme hjælper med. De står og styrer de lys, så de hele tiden kan sætte folk i gang og få dem til at stoppe op, når de skal, forklarer Jesper Maack.
Algoritmen hjælper rederiet med en prognose for, hvor mange biler og passagerer hver enkelt afgang kan forvente, og prisstyring - men endnu ikke så meget med selve lastningen på Bornholm.
– Det projekt tager fart, når vi har de nye baner samt mulighed for at styre banerne med lysene, lyder det fra Jesper Maack.
– Jo mere præcis den er, jo mere hjælper det selvfølgelig på lasteprocessen - men selve AI-delen skal implementeres, når hele setuppet er klar, tilføjer han.
Jesper Maack fortæller, at Ystad også er med i planerne om de nye røde og grønne lys. Rederiet er i gang med drøftelser med Ystad Havn om, hvordan projektet kan komme i mål. Udstyret er allerede købt ind, lyder det.