Sætter lyssignal op ved færgen

Sætter lyssignal op ved færgen
Lyssignalerne er allerede sat op ved opmarchbanerne i Aarhus. Foto: Molslinjen
TRAFIK | Fredag 22. november 2024 • 05:30
TRAFIK | Fredag 22. november 2024 • 05:30

Om et par måneder skal trafikanter i opmarcharealet på Rønne Havn holde øje med et rødt og grønt lys for enden af banerne. De kommer til at angive, hvornår man må køre om bord. Også i Ystad er et system på vej.

Du har måske allerede stiftet bekendtskab med det, hvis du har sejlet med Molslinjens færger på Kattegat-ruten: en slags trafiklys i opmarchbanerne ved færgelejet i både Aarhus og Sjællands Odde, som viser, hvornår man fra sin bane må køre om bord på færgen.

Snart kommer du også til at stifte bekendtskab med det på Bornholm. For på et tidspunkt om et par måneder bliver systemet implementeret i opmarcharealet i Rønne, oplyser Molslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack. Dermed bliver det et grønt lys, der giver signal til, at man skal 'kombardo' på skibet.

– I Aarhus er systemet lavet af et firma, som ikke eksisterer længere, så vi er i gang med en anden løsning, som vi etablerer så snart, vi kan, oplyser Jesper Maack.

I Aarhus fungerer det sådan, at personalet har en iPad på armen, hvorfra de styrer lyset ved opmarchbanerne, der kan vise rødt og grønt.

– Der står de med et livefeed på armen, hvor de kan se, hvad der er på vej, hvem der tjekker ind og så videre. Det er det, vores algoritme hjælper med. De står og styrer de lys, så de hele tiden kan sætte folk i gang og få dem til at stoppe op, når de skal, forklarer Jesper Maack.

Algoritmen hjælper rederiet med en prognose for, hvor mange biler og passagerer hver enkelt afgang kan forvente, og prisstyring - men endnu ikke så meget med selve lastningen på Bornholm.

– Det projekt tager fart, når vi har de nye baner samt mulighed for at styre banerne med lysene, lyder det fra Jesper Maack.

– Jo mere præcis den er, jo mere hjælper det selvfølgelig på lasteprocessen - men selve AI-delen skal implementeres, når hele setuppet er klar, tilføjer han.

Jesper Maack fortæller, at Ystad også er med i planerne om de nye røde og grønne lys. Rederiet er i gang med drøftelser med Ystad Havn om, hvordan projektet kan komme i mål. Udstyret er allerede købt ind, lyder det.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT