Passagerer trætte af hylende alarmer på færgen: 'Høres meget tydeligt'

Passagerer trætte af hylende alarmer på færgen: 'Høres meget tydeligt'
Det nedre vogndæk på Express 5. Arkivfoto: Jakob Nørmark
TRAFIK | Tirsdag 4. juni 2024 • 05:30
TRAFIK | Tirsdag 4. juni 2024 • 05:30

Flere passagerer er irriteret over bilalarmerne på vogndækket under hurtigfærgernes overfarter. Rederiet beder bilisterne slå alarmerne fra, men de hidtidige tiltag har ikke haft den ønskede effekt, mener passagerforeningens formand.

Dyt, dyt, dyt. Båt, båt, båt. Det hører ikke til sjældenhederne, at bilalarmerne går i gang på hurtigfærgerne, når de sejler mellem Rønne og Ystad. Den oplevelse giver flere passagerer i hvert fald udtryk for på Facebook.

Søndag aften skrev Jan Becker i Bornholms Passagerforenings facebookgruppe, at han i Express 5s hvileafdeling kunne høre fem-seks forskellige bilalarmer samtidig.

På Tidendes facebookside skriver Mikael Berg Harild, at det er 'hamrende irriterende med de alarmer', Hanne Sanders at 'der er mange bilalarmer' og Susanne Ager Höy at 'hver gang man er med, er der alarmer, der bare hyler hele tiden.'

Problem på begge hurtigfærger

Bornholms Passagerforenings formand, Ann Hartl, er også irriteret af bilalarmerne.

– Det tog mig ikke lang tid at tage det op med rederiet. I den nye pendlerlounge (på Express 5, red.) høres det meget tydeligt. For mit vedkommende er det udløst af, at det er en lydkulisse, som bare ikke er sjov, siger Ann Hartl, der tilføjer, at hun godt kan forstå, man ikke har lyst til at høre på bilalarmer, når man sidder i hvileområdet på Express 5.

Men også på Express 1 er bilalarmerne tydelige visse steder, fortæller hun.

– Jeg synes, det især har været tydeligt forskibs på Express 1 i Panoramaloungen. Der synes jeg altid, man har kunne høre noget.

Er det din oplevelse, at der går flere bilalarmer af på Express 5 end på Express 1?

– Det tror jeg ikke. Der er muligvis flere biler, så på den måde vil der være flere alarmer. Men jeg tror bare, de høres mere tydeligt, når man sidder på Express 5, siger Ann Hartl.

Martin Krum Olsen, der er med i passagerforeningens bestyrelse, skriver i kommentarsporet på Facebook, at det er mere lydt på Express 5 end på Express 1, hvorfor han tror, man hører det mere på den nyeste færge i flokken.

"Har også hørt en del på Express 1 men svagere lyd, så tror ikke problemet er større på Express 5," skriver han.

'Ville være fint med mindre dytteri'

Men hvad siger Bornholmslinjen?

Rederiets pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, oplyser, at man ikke har statistik på, om bilalarmerne i højere grad bliver aktiveret utilsigtet på Express 5 end på Express 1 - eller andre af Bornholmslinjens færger.

– Vi sejler jo mest med Express 5, så måske derfor det høres mere på den færge, svarer Jesper Maack.

Hvad gør I, hvis noget, for at gøre trafikanterne opmærksomme på det?

– Vi har vedhæftede video, som kører på skærmene, inden gæsterne kører ombord fra banerne.

Beder I trafikanterne slå bilalarmen fra, inden de går op på passagerdækket?

– Det gør vi i vedhæftede video.

Oplever I samme problemer på jeres færger, der sejler på andre linjer?

– Det er min fornemmelse ja. Flere biler har alarmer i dag, og formentlig er de nyere biler mere følsomme for at bevæge sig, når de er aflåste.

Ser I det som et problem, at bilalarmerne bliver aktiveret utilsigtet?

– Det ville være fint med mindre dytteri på vogndækkene, lyder det fra Jesper Maack.


Videoen, Jesper Maack omtaler, indeholder tre sætninger. Dette er første sætning. Grafik: Molslinjen


Tror det kan løses

Tilbage på Facebook skriver for eksempel Maria Plenge Greve, at hun har sendt flere klager til rederiet, da hun er 'så træt af den larm fra alle de alarmer' - men rederiet har, ifølge hende, svaret, at det ikke kan gøre noget ved det.

Passagerforeningens formand, Ann Hartl, har i foreningens egen facebookgruppe oplyst, at man flere gange har forsøgt at få rederiet til at hjælpe med at minde folk om at slå alarmerne fra, men at det ikke har haft den ønskede effekt.

Over tid kan problemet dog godt løses, er Ann Hartl ret sikker på, uddyber hun over for Tidende.

– Men der skal skabes noget opmærksomhed om det, og vi ved jo også, at rigtig mange af dem, der kommer med de biler, der har alarmer, ikke er fra Bornholm. Det er jeg i hvert fald ret sikker på. Jeg tror, det er turister og folk, der ikke rejser hyppigt og ikke tænker på de her alarmer, der går i gang, siger Ann Hartl.

Men hvilke redskaber kan rederiet så tage fat i for at få stoppet den omfattende dytten og båtten fra vogndækket? Besætningen kunne minde trafikanterne om det via højttaleranlægget, men der vil det måske allerede være for sent - især når færgen er ved at forlade havnen, og passagererne ikke må gå ned på vogndækket, mener Ann Hartl.

Måske kan det til gengæld hjælpe at sende budskabet ud sammen med billetten, når den købes, siger hun i samme ombæring.

– Der er mange informationer, der sendes ud, og vi ved også, at folk ikke læser det. Men hvis man ikke skriver det, så bliver der i hvert fald ikke gjort opmærksom på det, siger Ann Hartl.


Anden sætning. Grafik: Molslinjen

 


FÅ ABONNEMENT