For nogle måneder siden var der kritik af, at vores forsyningsselskab Beof har ansatte i København.
De seneste dage har der været skrevet om, hvorvidt en ny direktør for Center for Regional- og Turismeforskning skal have bopæl på øen. Det samme kommer op, når der skal ansættes ledere i kommunen, på Destinationen og mange andre steder. Jeg synes, det er en holdning, der hører fortiden til.
Nogle af de private erhvervsvirksomheder på Bornholm har afdelinger i København. Flere af vores restauranter er kun åbne på Bornholm om sommeren og i København om vinteren. På hospitalet er vi helt afhængige af, at lægerne vil arbejde både her og på Bispebjerg Hospital. For ledere på arbejdspladser med akutfunktioner skal vi selvfølgelig altid kunne få fat på dem.
Vi kan mange ting på Bornholm, men vi har rekrutteringsproblemer, og med den befolkningsudvikling Tidende refererede onsdag den 13. august bliver det kun værre. Som topleder og bestyrelsesmedlem på Bornholm kender jeg til tynde bunker med ansøgninger. Derfor fraråder jeg, at vi stiller krav om, at folk skal bo på Bornholm for at få et job.