Her er der også problemer med hylende alarmer: 'Dyrene bliver påvirket'

Her er der også problemer med hylende alarmer: 'Dyrene bliver påvirket'
M/S Gotland. Foto: Olof Segerberg
NYHED | ABONNENT | 7. JUN 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
7. JUN 2024 • 05:30

Det er ikke kun på Bornholmslinjens færger, bilalarmer aktiveres utilsigtet med hylende toner til følge. Også på færger mellem Gotland og det svenske fastland oplever man lignende problemer. Bornholmslinjen er nu i gang med at undersøge, hvordan rederiet med størst effekt kan informere de rejsende om problemet.

Bilalarmer der aktiveres utilsigtet på vogndækket er ikke kun et problem på Bornholmslinjens færger. Også på færgerne der sejler mellem Gotland og det svenske fastland er der problemer med hylende toner fra vogndækket under sejladsen.

– Vi har lignende problemer på vores færger, siger Adam Jacobsson, salgs- og markedschef i Destination Gotland, der driver færgeruterne mellem Visby og henholdsvis Nynäshamn og Oskarshamn.

Tidende skrev tirsdag, at flere passagerer på Facebook giver udtryk for, at det ikke hører til sjældenhederne, at bilalarmer går i gang på Bornholmslinjens hurtigfærger under overfarten. For eksempel skriver Jan Becker i Bornholms Passagerforenings facebookgruppe, at han i hurtigfærgen Express 5s hvileafdeling på en overfart har hørt høre fem-seks forskellige bilalarmer i gang samtidig.

Et af budskaberne der vises på de digitale skærme i opmarchområdet ved Bornholmslinjens færger. Grafik: Molslinjen

E-mail, sms og højttalerudkald

I et svar fra Bornholmslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, lød det, at det 'ville være fint med mindre dytteri på vogndækkene,' og at det i øvrigt er hans opfattelse, at Molslinjen oplever samme problem på rederiets andre ruter.

For at undgå den omfattende hylen fra bilalarmerne beder Bornholmslinjen med hjælp fra de digitale skærme i opmarchområderne bilisterne slå alarmen fra, når de er om bord på færgen. Rederiet gør ikke passagererne opmærksom på det på anden vis.

På færgerne fra og til Gotland bliver der dog gjort en betydelig større indsats med at gøre passagererne opmærksomme på bilalarmerne.

– Vi opfordrer samtlige rejsende til at slå deres bilalarm fra. Det gør vi via e-mail inden, via sms når man checker ind og på højttaleranlægget om bord, forklarer Adam Jacobsson, der heller ikke mener, at det primært er passagererne, der bliver ramt af alarmerne.

– Når bilalarmen aktiveres er det primært dyrene, der er blevet efterladt i bilerne, der er ramt, siger han.

Den store kommunikationsindsats har dog ikke løst problemet, medgiver han samtidig.

– På trods af dette (kommunikationen, red.) er der rejsende, som ikke slår deres bilalarm fra, og så sker det, at bilalarmen bliver aktiveret, lyder det.

Rederi undersøger muligheder

Tidende har spurgt Jesper Maack, om Bornholmslinjen overvejer at indføre lignende tiltag i rederiets kommunikation til kunderne og/eller om det barsler med andre tiltag.

– Tror vores svar bliver, at vi lige nu er i gang med at afklare forskellige muligheder for at informere passagererne om dette på en måde og på et tidspunkt, hvor det også vil have en effekt, lyder svaret fra Jesper Maack.

Men holdningen til højttalerudkald på færgerne er 'nok, at det ikke dur,' siger han samtidig.

– Folk kommer på vogndækket i deres bil på forskellige tidspunkter og har enten forladt deres bil - eller sidder i bilen, hvor de har svært ved at modtage besked over anlægget.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT