Kaos på Kirkepladsen: Manglende information skaber frustration

Kaos på Kirkepladsen: Manglende information skaber frustration
Det var svært for de mange buspassagerer på Kirkepladsen i Allinge torsdag aften. Foto: Jesper Dollerup Merved
TRAFIK | Fredag 16. juni 2023 • 15:40
TRAFIK | Fredag 16. juni 2023 • 15:40

Det var svært for de mange buspassagerer på Kirkepladsen i Allinge at finde hoved og hale i det hele, da turen gik hjem fra Folkemødet torsdag aften. BAT anerkender, at der kan være et behov for mere information, men det er et spørgsmål om ressourcer.

– Hvornår kommer den næste bus? Kører bussen til Gudhjem? Svaneke? Nexø?

Spørgsmålene var mange og svarene få torsdag aften på Kirkepladsen i Allinge, da mange folkemødegæster var stimlet sammen for at vente på at kunne blive kørt hjem med bussen.

Tidendes egen reporter skulle selv med bussen mod Rønne, ligesom flere andre af de ventende passagerer, og da busruten 1 mod Rønne ankom til stoppestedet, havde alle den samme tanke: "Den bus skal jeg med".

Det førte til en del skubben og masen blandt de utålmodige passagerer til et punkt, hvor det blandt andet blev for meget for en ældre kvinde, der ikke følte sig tilpas i folkemængden.

For godt halvdelen endte kaosset efter små tyve minutter med, at man måtte se bussen køre videre, da der af sikkerhedsmæssige årsager ikke var plads til flere. Og hvornår næste bus kom, kunne ingen få svar på.

Stor ventetid østpå

Ved siden af de passagerer, der skulle mod Rønne vest over Bornholm som rute 1 kører, stod de gæster, der var på vej hjem til byer som Svaneke, Gudhjem og Nexø.

De havde ventet i snart halvanden time, lød det fra en af de ventende, og det hjalp dem ikke, da der kort tid efter kom en shuttlebus mod lufthavnen og samlede de resterende Rønne-passagerer op, da den også kører vest over Bornholm. Flere var ellers inde og spørge den sagesløse buschauffør, som blot måtte skuffe dem, der havde planer om at skulle østpå.

BATs nye trafikchef Niels Rasmussen, der tiltrådte stillingen for tre måneder siden, erkender, at det kan være en udfordring for de passagerer, der skal mod Østbornholm.

– Det normale busrutenet kører fuldstændig som normalt, men jeg kan godt se, det er frustrerende, for vi kører jo kun i timedrift på det normale busnet. Og det er rigtigt, at hvis man ikke skal i den retning, som shuttlebusserne kører, så kan man godt blive fanget i en time, siger Niels Rasmussen og tilføjer, at de normale busruter også kan blive påvirket af øvrige trafikale problemer, som man oplevede det i området omkring Allinge torsdag aften.

 


BATs erkender, at der netop på Kirkepladsen var behov for bedre information om, hvornår passagererne kan forvente, at bussen ankommer. Foto: Jesper Dollerup Merved

 

Manglende information

En måde at imødekomme en del af frustrationen er ved at informere om, hvornår passagererne kan forvente, at bussen ankommer, og Niels Rasmussen kan godt se, at der er et behov netop på Kirkepladsen.

– Der står ikke nogen informationsfolk fra BAT på Kirkepladsen, men det er nu en gang det, der er aftalt med Foreningen Folkemødet i år, fordi der ikke er ressourcer til det. Men jeg er slet ikke i tvivl om, at der er et behov på Kirkepladsen. Det er jo noget ekstra, vi tilbyder i forbindelse med Folkemødet, og det er der heller ikke uanede midler til i kommunalt regi, forklarer trafikchefen.

Ifølge Folkemødets kommunikationschef, Pelle Nybirk, er udfordringen med manglende information noget, man er opmærksom på. 

– Vi står også lige nu og tænker, at det skal gøres anderledes næste år. Og så må vi gå i dialog med BAT om at finde en løsning. Tidligere har det været sådan, at BAT har haft folk stående på pladsen, og det har der så ikke været ressourcer til i år. Så må vi se på, om vi kan gå ind og understøtte BAT. Men det er også noget, der kræver lidt planlægning, for det er svært for os at gøre i sidste øjeblik, siger Pelle Nybirk. 

Det er ifølge Niels Rasmussen hele tiden en afvejning af, hvordan man bruger ressourcerne bedst muligt også i forhold til, hvor mange busser, man sætter ind.

– Man kan også risikere at sætte for mange busser ind, og så vil der også være kritik af det. Det handler om at finde en balance, hvor man rammer det rigtige niveau, og jeg synes, vi har ramt tæt på. Men vi vil evaluere på, om det giver mening for eksempel at sætte flere busser ind og samtidig have en rentabel forretning, fortæller Niels Rasmussen og forklarer samtidig, at man allerede har gjort noget ekstra fredag.

– Vi har sat ekstra busser ind i dag, så vi er næsten oppe på dobbelt op. Der kommer til at køre otte busser i aften, så der burde være mulighed for at minimere udfordringerne.

Mange kommer godt af sted

Selvom trafikchefen erkender, at der kan og har været mindre udfordringer, så mener han, at bustrafikken indtil videre er forløbet fornuftigt.

– Jeg synes, vi er nået længere end nogle af de foregående år, hvor der var nogle andre udfordringer. For eksempel er busserne der, når færgen og flyet ankommer, og jeg synes, det er vigtigt at få med, at rigtig mange får en god oplevelse og kommer godt afsted, siger Niels Rasmussen og fortsætter:

– Det er selvfølgelig spændende, når vi har store hjemrejse i aften og i morgen aften, men vi har sat det ind, som vi tror matcher behovet. Men når mange mennesker er samlet, vil der jo desværre kunne opstå sådan nogle situationer.

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT