Grøn flyrute er stadig omgærdet af usikkerhed
Det er endnu ikke tilladt at flyve med 100 procent grønt brændstof, og det udfordrer regeringens grønne rute.
Regeringen har bebudet, at der næste år skal flyve én grøn luftfartsrute i Danmark. Men alligevel er det ”usikkert”, hvornår det vil være muligt. Det vurderer Trafikstyrelsen i et høringssvar fra juli.
Flyselskabet DAT er blandt dem, der venter spændt på at se udbuddet af den grønne indenrigsflyrute, der skal etableres i 2025.
En af de væsentlige usikkerhedsfaktorer er, at det i dag ikke er tilladt at flyve på 100 procent grønt brændstof. Sikkerhedsreglementer tilskriver, at der maksimalt må blandes 50 procent grønt brændstof i en flytank.
Styrelsen har undersøgt, hvorvidt den internationale flyorganisation ASTM har et nyt reglement klar til regeringens deadline, og det står under et halvt år før årsskiftet ikke klart.
– Trafikstyrelsen kan på denne baggrund konkludere, at det er usikkert, hvornår den færdige standard vil foreligge, og om det allerede i starten af 2025 vil være muligt at flyve på 100 procent grønne brændstoffer, lyder det i høringssvaret.
Allerede da regeringen præsenterede sit udspil til grøn luftfart i 2023, måtte den erkende, at planen ikke var tilladt inden for de nuværende rammer.
Da skatteminister Jeppe Bruus blev spurgt, om forslaget var realistisk, når 100 procents grønt flybrændstof ikke er tilladt, svarede han:
– Prøv at høre. Vi er et helt fantastisk land - jamen, det er vi. Vi er optimistiske, vi er en åben økonomi, vi orienterer os mod resten af verden.
– Vi vil gå forrest og vise resten af verden, at det kan lade sig gøre, sagde Jeppe Bruus.
Siden har Trafikstyrelsen løbende holdt møder med branchen, og styrelsen kan stadig ikke garantere, hvornår planen bliver tilladt.
Ydermere har det vist sig, at produktionen af de grønne brændstoffer endnu ikke er kommet op i de nødvendige omdrejninger. Over sommeren er det blevet beskrevet, hvordan flyselskaber har droppet grønne målsætninger i mangel på grønt brændstof.
De faktorer får da også transportminister Thomas Danielsen til at indrømme, at der er udfordringer med planen.
– Både certificering og produktion af grønne flybrændstoffer er udfordret, og derfor betyder det også noget, at vi nu skubber på markedet med ambitionen om en ren grøn indenrigsrute i 2025, siger han i et skriftligt svar.
– Der er ingen tvivl om, at det er et meget ambitiøst mål, og det skal det også være, hvis det skal være med til at skubbe til udviklingen.
NYT JOB
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration