Express 1 bryder støjgrænser

Express 1 bryder støjgrænser
Den 8. juni ved 23-23.30-tiden blev der målt et støjniveau på omkring 50 db (A), men grænsen i området ved Øernes Kaj er på 45 db(A). Foto: William Sonne Kaalø
NYHED | ABONNENT | 21. AUG 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
21. AUG 2023 • 05:30

Efter at have modtaget klager over støj fra Express 1, mens færgen har ligget ved Øernes Kaj, har kommunen foretaget støjmålinger. De viser, at færgen larmer mere end acceptabelt i forhold til Miljøstyrelsens vejledende støjgrænse. Men der er ikke udstedt påbud.

Bornholms Regionskommune har modtaget fem klager om støj fra Express 1 i perioden fra april, hvor Express 5 ankom og Express 1 blev reservefærge, til nu. Det oplyser Patrick Allerup Steinlein, der er biolog og har gennemført flere støjmålinger på havnen i Rønne.

Målingerne viste da også, at den støj, Express 1 sender ud, når den ligger ved Øernes Kaj om natten, overskrider Miljøstyrelsens vejledende støjgrænse på en af de nærmeste naboers terrasse ved fyret på Havnebakken.

Grænsen i området er 45 db(A), mens målingen, der blev foretaget den 8. juni ved 23-23.30-tiden, var omkring 50 db(A).

Efterfølgende foretog Patrick Allerup Steinlein en måling nede på selve kajen.

– Og så tænkte jeg, det kunne være, den støjede mindre på den anden side - altså hvis man vendte færgen om. Så jeg gik også over på 'Kongen' for at lave en måling derovre. Men det viste sig, at være det samme - så det var ikke en mulighed bare at vende færgen om, som der ellers var snak om i starten, siger Patrick Allerup Steinlein til Tidende.

Har ikke givet påbud

Bornholms Regionskommune har ansvaret for, at støjgrænserne bliver overholdt. Er det ikke tilfældet, skal kommunen sørge for, at det kommer til at ske. Det mest effektive værktøj til det er dialog med virksomheden, oplyser Patrick Allerup Steinlein - og ellers kan kommunen udstede et varsel om påbud og sidenhen et påbud, hvis støjgrænserne ikke bliver overholdt.

– Vi oplever en god og konstruktiv dialog for at sænke støjniveauet i tilfældet med færgerne. Der er fundet en løsning, som der arbejdes hen imod. Vi har derfor ikke givet et varsel om påbud for at sænke støjniveauet, da vi vurderer, det ikke for nuværende er nødvendigt for at sikre den konstruktive tilgang til løsning af støjproblemerne, lyder det fra Patrick Allerup Steinlein.

Lørdag kunne Tidende fortælle, at Rønne Havn, efter at have modtaget klager om støj, siden slutningen af juni har bedt Bornholmslinjen flytte Express 1 til Krydstogtkajen, når der ikke ligger andre skibe ved kajen og færgen i øvrigt ikke er i drift. Det har været nødvendigt for at sænke støjniveauet hos naboerne til Øernes Kaj.

– Vi har ikke dikteret, at Express 1 skulle flyttes midlertidigt, men vi har i dialogen vendt det som en midlertidig løsning, siger Patrick Allerup Steinlein fra Bornholms Regionskommune.

Skal finde en balancegang

Støjgenerne vil dog blive løst permanent, når der bliver etableret landstrøm. Efter forsinkelser på grund af udfordringer med leveringen af materialer til anlægget gik arbejdet først i gang fredag, og derfor har Rønne Havn og Bornholmslinjen besluttet at sende Express 1 tilbage til Øernes Kaj, så arbejdet med at etablere landstrøm 'hele tiden kan holdes op imod færgens placering i lejet', oplyste rederiets pr- og kommunikationschef fredag.

Indtil anlægget står klar, brummer færgens generator videre om natten. Men det er ifølge regionskommunen ok, når man holder det op mod, at færgens placering ved Krydstogtkajen efter sigende er uhensigtsmæssig - med henvisning til den skade, en fender på kajen påførte skibet under det kraftige blæsevejr forrige uge.

– Det er en balancegang, vi som kommune skal finde. Det er for Bornholms bedste, at den sejler - det må vi jo erkende. Hvis den går i stykker derude, og anlægget er færdig i næste uge, så er der ikke så meget andet at gøre, end at få strømmen etableret så hurtigt som muligt, og at de fokuserer på det. Det må vi lige leve med, siger Patrick Allerup Steinlein.

Bornholmslinjens pr- og kommunikationschef Jesper Maack var ved Tidendes deadline ikke vendt tilbage med en kommentar til de nye oplysninger.

Decibel

Vi måler lyd i decibel, dB, eller mere korrekt dB(A). Det menneskelige øre har ikke samme følsomhed over for dybe toner som over for høje. Det korrigerer man for ved måling af lyd ved hjælp af et såkaldt A-filter. Derfor kaldes måleenheden for dB(A). Der findes også andre filtre, f.eks. C-filteret, som bruges ved måling af meget kraftig lyd (støjspidser). Kilde: Chefrådgiver ved Niras, Kenneth Grenaa Lillelund, på hjemmesiden godtarbejdsmiljø.dk

Vejledende grænseværdier

Vejledende støjgrænser er et udtryk for en støjbelastning, som Miljøstyrelsen vurderer er miljømæssigt og sundhedsmæssig acceptabel. Men fordi de forskellige typer af støj ikke er lige generende, må man undersøge dem hver for sig. Kilde: Miljøstyrelsen



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT