Elbus-problemer kan ende med juridisk efterspil

Elbus-problemer kan ende med juridisk efterspil
BATs elbusser opholder sig en del her ved trafikselskabets værksted, da der er store, daglige driftsudfordringer med busserne. Arkivfoto: Torben Østergaard Møller
TRAFIK | 3. FEB • 17:00
TRAFIK | 3. FEB • 17:00

BAT er langt fra tilfreds med, at trafikselskabets fire første elbusser har så store driftsudfordringer, at de kun kører 50 procent af det, de skal. Det kan ende med et juridisk efterspil.

BAT har så store udfordringer med sine fire første elbusser, at det kan ende med et juridisk efterspil.

Så kontant er meldingen til regionskommunens natur- miljø- og planudvalg, som bliver orienteret om sagen i forbindelse med onsdagens udvalgsmøde.

BAT har købt to otte meter- og to 12 meter-elbusser til at køre på henholdsvis bybus- og regionalrutenettet. Der er tale om busser af mærket Isuzu.

"Indkøringen og ikke mindst daglig drift af elbusserne har været så udfordrende, at vi står med et produkt, der ikke lever op til, hvad vi rettelig kunne forvente i forhold til kravspecifikationerne i selve udbudsmaterialet," lyder det i dagsordenen til mødet, hvor administrationen også skriver:

"På den baggrund har BAT indledt en møderække med leverandøren om de kontraktlige forhold, som muligvis kan ende ud i en juridisk efterspil."

Så sent som i midten af januar kunne Tidende allerede fortælle om udfordringer med software, teknik og mekanik i busserne.

– Det er ikke tilfredsstillende, og det er jeg i dialog med leverandøren om, sagde BATs trafikchef, Niels Rasmussen, der dengang også tilføjede, at udfordringerne gælder alle BATs fire elbusser.

De fire elbusser, hvoraf de første kom til Bornholm for knap et år siden, kører derfor kun cirka 50 procent af tiden - til ærgrelse for trafikchefen.

"Busserne kører cirka 50 procent af tiden i forhold til det, vi havde regnet med, hvilket er flere servicebesøg end hvad normalt er," skriver Niels Rasmussen i en mail til Tidende.

Senest har alle fire busser været taget ud af drift til service, og Niels Rasmussen forventer, at de to otte meter-busser kommer i drift i løbet af denne uge. Hvornår de to 12 meter-elbusser er klar til drift igen er dog stadig uvist, lyder det fra trafikchefen.

"I forhold til spørgsmålet om hvornår de kommer i drift igen, så sættes de kun i drift, når de er 100 procent klar til det, derfor kan jeg ikke komme med en konkret tidshorisont på, hvornår de er i drift igen, da vi jo løbende konstaterer nye tekniske fejl på busserne."

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT