AIS-systemet er et vigtigt hjælpemiddel i forhold til sikker skibssejlads, og at det er uhyre vigtigt, at det fungerer, oplevede man for eksempel i forbindelse med bruddet på søkablet mellem Bornholm og Sverige for nylig. AIS-data kunne nemlig identificere skibet, der lå lige over søkablet, da bruddet skete, og på den baggrund kunne man kontakte rederiet og sige: "I har været på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt", forklarer Hans Otto Kristensen.
Ikke ufejlbarligt
– Det samme så man også, da det danske fragtskib Karin Høj blev sejlet ned i december, siger han.
– Da var det også AIS-data, der afslørede, at det britiske fragtskib Scot Carrier var den skyldige. Og da jeg så de data, kunne jeg også med det samme konstatere ud fra den måde, skibet sejlede på, at der formentlig var tale om en beruset kaptajn, der styrede det britiske skib. Så de AIS-data er altså hamrende vigtige og en fuldstændig integreret del af sikkerheden til søs, og jeg forstår godt, at Søfartsstyrelsen ikke tør give eksempelvis Express 1 tilladelse til at sejle ud med et defekt GPS-system. Man skal også tænke på, at AIS-signalet i stigende grad supplerer udkig og søkort, som man dog begynder at få i elektroniske udgaver.
AIS-systemet er dog ikke fuldstændig ufejlbarligt, fortæller Hans Otto Kristensen.