Pukler med store laster
Som det har været beskrevet her i Tidendes spalter adskillige gange, har en ny ind- og udsejling som følge af ombygningen af Rønne Havn medført længere manøvretid i havnen, mens der også er lagt nye restriktioner ind for færgen i forhold til blandt andet tilladt hastighed på turene fra Ystad mod Rønne.
– Forsinkelsen akkumulerer jo i løbet af dagen. Det er lidt det, vi har sagt hele tiden: Når nu havnen er bygget om, så ville vi forsøge at hente en del af den forlængede sejltid ved at være hurtigere i begge havne, siger Jesper Maack, der tilføjer:
– Men allerede dengang sagde vi jo, at det når sin grænse, når vi har fulde laster begge veje – for så kan vi ikke være så hurtige i begge havne, og vi har lige fra første færd sagt, at ombygningen i havnen på et eller andet tidspunkt kommer til på de store dage at akkumulere nogle forsinkelser, fordi vi ikke rigtig har noget sted at vinde den tid.
– Det med at afgå lidt tidligere kan vi jo heller ikke, hvis ikke vi er færdige med at laste færgen. Det er derfor, det kommer til at stable sig en smule hen over dagen.