Derfor var færgen så forsinket

Derfor var færgen så forsinket
Express 5 i færd med det sidste drej, inden kaptajnen bakker færgen ind i lejet. Arkivfoto: William Sonne Kaalø
TRAFIK | 5. MAJ • 15:20
TRAFIK | 5. MAJ • 15:20

Express 5 ankom til Rønne med 49 minutters forsinkelse søndag aften. Bornholmslinjens Jesper Maack forklarer, hvorfor det kom så vidt.

Bornholmslinjen havde søndag store udfordringer med at overholde sejlplanen på Express 5. Det viser AIS-data fra Gatehouse Maritime.

Allerede på dagens anden tur fra Rønne ankom Express 5 otte minutter forsinket til Ystad, selvom færgen afgik tre minutter tidligere end planlagt fra Bornholm. Den forsinkelse viste sig dog senere at være peanuts i forhold til dagens sidste ankomst til Rønne, som ifølge AIS-dataene skete med 49 minutters forsinkelse klokken 22.39.

Bornholmslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, fortæller, at man i går sejlede med meget store laster, hvor rederiet bruger den fulde havnetid på at vende færgen, som ifølge sejlplanen er 40 minutter.

– I disse tilfælde rammer havneombygningen (i Rønne, red.) med den nye rute med fuld effekt.

Pukler med store laster

Som det har været beskrevet her i Tidendes spalter adskillige gange, har en ny ind- og udsejling som følge af ombygningen af Rønne Havn medført længere manøvretid i havnen, mens der også er lagt nye restriktioner ind for færgen i forhold til blandt andet tilladt hastighed på turene fra Ystad mod Rønne.

– Forsinkelsen akkumulerer jo i løbet af dagen. Det er lidt det, vi har sagt hele tiden: Når nu havnen er bygget om, så ville vi forsøge at hente en del af den forlængede sejltid ved at være hurtigere i begge havne, siger Jesper Maack, der tilføjer:

– Men allerede dengang sagde vi jo, at det når sin grænse, når vi har fulde laster begge veje – for så kan vi ikke være så hurtige i begge havne, og vi har lige fra første færd sagt, at ombygningen i havnen på et eller andet tidspunkt kommer til på de store dage at akkumulere nogle forsinkelser, fordi vi ikke rigtig har noget sted at vinde den tid.

– Det med at afgå lidt tidligere kan vi jo heller ikke, hvis ikke vi er færdige med at laste færgen. Det er derfor, det kommer til at stable sig en smule hen over dagen.

Så den væsentlige årsag til forsinkelserne i går er havneudbygningen?

– Ja, det er det. Det er den forlængede sejltid og at vi pukler med store laster i begge ender.

Vejr og ror drillede

Andre omstændigheder bidrog også til forsinkelserne. Blandt andet var færgens såkaldte T-max-ror, som hjælper med at holde færgen retningsstabil i vandet, i stykker i går, hvilket kostede lidt på færgens fart. Jesper Maack nævner også, at en kraftig nordlig vind med op til to meter bølger havde en betydning.

Hvordan kan det være, at to meter bølger og kraftig nordlig vind kan være med til at forlænge rejsetiden - skulle færgen ikke kunne klare det?

– Jo, det kan den også. Men hvis der er to meter bølger, kan der godt være nogle områder, hvor man siger: ”Her kan vi ikke bare hamre igennem, for så bliver komforten så elendig på skibet," svarer Jesper Maack, der tilføjer:

– Vejret vil altid have noget at sige, for selvfølgelig kan færgen sejle i kraftig nordenvind og i to meter bølger. Men derfor kan det godt være, man af komforthensyn siger: ”Vi kan ikke bare pløje os gennem det her – vi skal lige den vej og den vej og vinkle færgen på bølgerne på den rigtige måde." Det arbejder kaptajnen med.

Forsinkelser i højsæsonen?

Om godt en måned tager Bornholmslinjen officielt hul på den første højsæson med ombygget havn og ny sejlrute. Det er alment kendt, at der i løbet af sommeren er store rejsedage, hvor færgerne er fyldt godt op.

Spørgsmålet er derfor, om søndagens sejlads er et forvarsel om, hvor store forsinkelser man vil opleve på færgerne til sommer?

– Det er svært at sige. Men vi har i hvert fald sagt og åbne omkring, også i trafikkontaktrådet og hos ministeriet, at vi risikerer at skabe forsinkelser, når vi har fulde laster fra begge sider. Det er jo for en stor dels vedkommende et højsæsons-issue, svarer Jesper Maack.

Når du ser på faktum i går, hvordan ser I i rederiet så frem mod de store rejsedage i julie for eksempel?

– Der er jo forskellige småting, der spiller ind. Der er t-max-roret, så er der meget modvind i perioder i går, og så er der op til to meter bølger, som også betyder en lille smule.

– Det, vi kan håbe i forhold til det her med højsæsonen, er jo: Det selvfølgelig altid er bedst at sejle i godt og stille vejr, for så er det lidt nemmere, men ja, vi kan ikke nødvendigvis undgå, at vi ikke render ind i forsinkelser på grund af den nye havneombygning.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT