Efter massive forsinkelser: Stort arbejde kan omsider gå i gang

Efter massive forsinkelser: Stort arbejde kan omsider gå i gang
Anlægsarbejdet går snart i gang i området her. Arkivfoto: William Sonne Kaalø
NYHED | ABONNENT | 26. MAR 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
26. MAR 2024 • 05:30

Efter påskeferien holder Bornholms Regionskommune opstartsmøde med entreprenøren, der skal omlægge Vesthavnsvej i forbindelse med udvidelsen af opmarcharealet. Dermed ser arbejdet ud til snart at gå i gang.

Med knap en måneds yderligere forsinkelse er der langt om længe udsigt til, at omlægningen af Vesthavnsvej og udvidelsen af opmarchområdet ved hurtigfærgens leje på Rønne Havn går i gang.

Fredag afgjorde Planklagenævnet, at to klager fra henholdsvis Cyklistforbundet på Bornholm og privatpersonen Erik Nielsen ikke får opsættende virkning. Derfor går Bornholms Regionskommune, der er bygherre på vejomlægningen, videre med projektets gennemførelse, oplyser centerchef i Center for natur, miljø og fritid, Louise Lyng Bojesen.

– Vi går derfor videre med projektets gennemførelse og har aftalt opstartsmøde med entreprenøren efter påskeferien. Her ser vi også på en revideret tidsplan for projektet, lyder meldingen fra Louise Lyng Bojesen.

Entreprenørvirksomheden Jens Møller Gudhjem A/S skal stå for anlægsarbejdet. Direktør Morten F. Q. Iversen siger, at man gerne vil i gang så hurtigt som muligt, men at virksomheden skal have tid til 'lige at samle tropperne', da man også er i gang med andre anlægsarbejder i øjeblikket. Derfor kan han ikke svare konkret på, hvor hurtigt arbejdet går i gang efter opstartsmødet.

Ikke endelig afgørelse

Planklagenævnet har imidlertid ikke afgjort spørgsmålet om selve klagespørgsmålet.

Både som privatperson og som formand for Cyklistforbundet på Bornholm har Erik Nielsen klaget over beslutningen om, at der ikke skal udarbejdes en lokalplan i forbindelse med projektet. Planklagenævnet oplyser i den foreløbige afgørelse, at man først senere vil tage stilling til de spørgsmål, der er rejst i klagerne, og at den foreløbige afgørelse ikke skal ses som en retningspil for selve klagen over beslutningen om, at udvidelsen ikke er lokalplanpligtig.

Dermed starter Bornholms Regionskommune anlægsarbejdet op, inden den kender afgørelsen, erkender centerchef Louise Lyng Bojesen.

– Vi starter altså op, inden den endelige afgørelse foreligger for at fremme projektet og reducere forsinkelsen mest muligt, siger hun.

Projektet er flere gange blevet forsinket, og arbejdet skulle efter den senest reviderede plan være gået i gang i begyndelsen marts. Men så længe man ikke kendte til afgørelsen om opsættende virkning, var projektet sat på pause, oplyste regionskommunen den 6. marts.

"Hvis Planklagenævnet er enig i det (at klagerne tillægges opsættende virkning, red.), vil det betyde, at projektet må sættes på pause indtil, at Planklagenævnet har afgjort sagen, og en eventuel ny myndighedsbehandling har fundet sted," lød det fra kommunen.

Lovliggørende lokalplan

Når anlægsarbejdet nu kan gå i gang, inden regionskommunen kender den endelige afgørelse på klagerne, er det fordi, at den kan sætte gang i en lokalproces med henblik på at lave en såkaldt lovliggørende lokalplan, hvis nævnet giver Erik Nielsen og Cyklistforbundet medhold i klagerne, oplyser Louise Lyng Bojesen.

Hvordan kan man lave en lovliggørende lokalplan i forbindelse med et projekt, når projektet er udført? Altså med tilbagevirkende kraft?

– Det er derfor, man kalder det en lovliggørende lokalplan. Fordi den netop skal behandle et projekt, der allerede er i gang eller er gennemført, forklarer Louise Lyng Bojesen.

Når man lovliggør noget, kan man enten gøre det retligt eller fysisk. Det gælder for al den lovgivning, regionskommunen administrerer, fortæller centerchefen videre.

– Hvis lokalplanen i sidste ende retligt får lovliggjort projektet, sådan som det er gennemført, er der altså alene tale om en retlig lovliggørelse. Hvis der bliver behov for nogle fysiske justeringer, for at projektet kan lovliggøres, vil der både blive tale om en fysisk og en retlig lovliggørelse af projektet, forklarer Louise Lyng Bojesen.

Præget af forsinkelse

Opmarchområdet udvides efter ønske fra Bornholmslinjen, fordi hurtigfærgen Express 5 kan tage flere biler med end dens forgænger, Express 1, der nu agerer ekstrafærge på ruten til Ystad.

Express 5 har plads til 50 ekstra biler, men udvidelsen af opmarchområdet vil gøre plads til cirka 150 ekstra såkaldte personbilsenheder.

Det var håbet, at det udvidede område ville stå klar midt i højsæsonen i år - den 12. juli. Men allerede i begyndelsen af marts oplyste projektleder Maria Lunde Ørris, at projektet - som det så ud dengang - ville blive yderligere én til to måneder forsinket.

– Det er jo desværre lidt historien om dette projekt, at det rammes af forsinkelser. Det er forsinkelser, som er ude af vores hænder, så vi kan ikke gøre så meget andet end at tage forsinkelsen til efterretning, sagde pr- og kommunikationschef i Molslinjen, Jesper Maack, i den forbindelse.

Rønne Havn, der er bygherre på udvidelsen af selve opmarchområdet, havde mandag ikke mulighed for at kommentere på sagen.

Projektet har et samlet anlægsbudget på 25 millioner kroner, som bliver finansieret af statstilskud fra Transportministeriet.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT