Efter kritik: Nu laver BAT ny køreplan

Efter kritik: Nu laver BAT ny køreplan
Efter den 30. september er der ikke længere nogen dækning af lufthavnen i aftentimerne. Det vil BAT lave om på med en ny køreplan. Arkivfoto: Jacob Jepsen
TOPNYHED | ABONNENT | 13. SEP 2023 • 05:30
TOPNYHED | ABONNENT
13. SEP 2023 • 05:30

Efter den 30. september er der ikke længere nogen dækning af lufthavnen i aftentimerne. Det vil BAT lave om på med en ny køreplan, der, hvis alt går vel, træder i kraft allerede i begyndelsen af det nye år.

Allerede i januar vil busselskabet BAT sende en ny køreplan på gaden. Det er i hvert fald planen, oplyser trafikchef Niels Rasmussen til Bornholms Tidende.

Den gældende køreplan trådte i kraft så sent som 6. august. Når der allerede mindre end et halvt år senere skal trykkes en ny, er det blandt andet på grund af den manglende dækning af Bornholms Lufthavn i aftentimerne i både hverdagene og weekenden. En situation, som har kastet flere kritiske kommentarer af sig.

– Jeg tager kritikken alvorligt, fordi jeg godt kan se, der er begået nogle fejl i forhold til køreplanslægningen, som ikke er blevet opfanget - blandt andet det her med bybussen, siger Niels Rasmussen med henvisning til, at den sidste bybus kører fra lufthavnen klokken 17.37 i hverdagene og en time tidligere i weekenden.

I den nye køreplan er det bybussen, der primært kører til og fra lufthavnen. Indtil den 30. september kører også rute 7 og 8 forbi med sidste afgang henholdsvis klokken 19.34 og 17.19.

Den ikkeeksisterende aftendækning af lufthavnen er dog ikke blevet opdaget, fortæller Niels Rasmussen.

– Det er en fejl, det indrømmer jeg blankt. Når det er en fejl, så må jeg rette op på det, siger han.

Det var slet ikke meningen, at Niels Rasmussen skulle kigge på køreplanerne før om et års tid, når den gældende køreplan alligevel løb ud.

– Men helt ekstraordinært går jeg nu ind og får rettet op på de fejl og mangler, der er, for at kunne dække lufthavnen i den tid, flyene går derude, siger Niels Rasmussen.

Passagertællinger denne uge

Som Tidende tidligere har afdækket, mangler trafikchefen svar på ét spørgsmål: Hvor mange er rent faktisk med busserne? Der er nemlig ikke installeret et automatisk passagertællingssystem, og derfor har buschaufførerne tre-fire gange om året foretaget manuelle trafiktællinger. Det var dog en praksis, Niels Rasmussen satte en stopper for, da resultaterne havde en værdi, der var 'lig nul', som han formulerede det.

Nu lader det imidlertid til, at den manuelle trafiktælling har fået en midlertidig genfødsel. I denne uge foretager buschaufførerne nemlig passagertællinger på rute 7, 8 og 22, så Niels Rasmussen kan få et billede af, hvordan passagergrundlaget er.

– Buschaufførerne tæller simpelthen, hvor mange der er med busserne på de forskellige tidspunkter nu her, siger Niels Rasmussen.

– Det er for at få en idé om, hvad det er, vi taler om. Det finder jeg ud af i næste uge, og så vil jeg lave nogle kurver (grafikker, red.) på det. Så kan man kigge på det og spørge: Giver det mening rent driftsmæssigt, at der kører busser eller ej? Men jeg vil gerne have et billede af, hvad det er, vi taler om, siger han.

Så har du et pejlemærke fra den ugetælling?

– Ja, men det er også fordi, I lavede artiklen 'DAT raser mod BAT', ikke? Grundlaget for det synes jeg, vi savner her i debatten, og han (Jesper Rungholm, direktør i DAT, red.) går også efterfølgende selv ud og skruer ned for trafikken på grund af økonomiske udfordringer, siger Niels Rasmussen, der i samme ombæring retorisk spørger, om der i det hele taget er et behov for offentlig transport til og fra lufthavnen i aftentimerne.

6'eren igen forbi lufthavnen

Konkret arbejder Niels Rasmussen på en løsning, så rute 6 igen kommer til at køre via lufthavnen på turene mellem Rønne og Nexø. Det gjorde den indtil køreplansskiftet i august, men nu kører den via Åkirkebyvej og Rønnevej. Derudover overvejer han, om bybusruten 22 skal udvides til at køre indtil de sidste fly går om aftenen i hverdagene, og om der skal 'skrues op' i weekenden. Skulle det vise sig, at det ikke er muligt at få 6'eren tilbage via lufthavnen, påpeger Niels Rasmussen, at der vil være en forbindelse til lufthavnen med bybussen ind til Rønne, hvor man så kan tage en anden bus videre.

– Det er et oplæg, jeg vil komme med, så infrastrukturen er dækket med fly, bus og færger på Bornholm. Det kommer til at koste lidt, men det vil jeg kigge på, siger Niels Rasmussen, der videre fortæller, at han nu skal forelægge planerne for den rådgivende bestyrelse, det politiske natur-, miljø- og planudvalg, kommunalbestyrelsen, BAT's brugerråd og Bornholms Passagerforening, som alle skal nikke til dem.

– Hvis der skal være mere køretid, så koster det noget - det skal vi lige have afklaret. Det skal godkendes politisk.

Da vi snakkede sammen sidst, forstod jeg, at du helt ekstraordinært ville 'knække' 6'eren ned til lufthavnen allerede inden januar?

– Det kan jeg ikke. Hvis jeg gør det, skal jeg ud og lave om på alt muligt andet også, og så skal jeg lave køreplanen om alligevel. Der er også spørgsmål, om man kan lave en 'vinkezone' på Søndre Landevej (der går forbi lufthavnen, red.), men det kan man heller ikke, siger Niels Rasmussen.

– Jeg kan ikke gøre det hurtigere end fra januar. Til gengæld vil jeg se, om jeg kan løse de der 'loose ends', så vi får dækning både fra færger og fly. Men det skal igennem alle instanserne, siger Niels Rasmussen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT