– Ja, men det er også fordi, I lavede artiklen 'DAT raser mod BAT', ikke? Grundlaget for det synes jeg, vi savner her i debatten, og han (Jesper Rungholm, direktør i DAT, red.) går også efterfølgende selv ud og skruer ned for trafikken på grund af økonomiske udfordringer, siger Niels Rasmussen, der i samme ombæring retorisk spørger, om der i det hele taget er et behov for offentlig transport til og fra lufthavnen i aftentimerne.
6'eren igen forbi lufthavnen
Konkret arbejder Niels Rasmussen på en løsning, så rute 6 igen kommer til at køre via lufthavnen på turene mellem Rønne og Nexø. Det gjorde den indtil køreplansskiftet i august, men nu kører den via Åkirkebyvej og Rønnevej. Derudover overvejer han, om bybusruten 22 skal udvides til at køre indtil de sidste fly går om aftenen i hverdagene, og om der skal 'skrues op' i weekenden. Skulle det vise sig, at det ikke er muligt at få 6'eren tilbage via lufthavnen, påpeger Niels Rasmussen, at der vil være en forbindelse til lufthavnen med bybussen ind til Rønne, hvor man så kan tage en anden bus videre.
– Det er et oplæg, jeg vil komme med, så infrastrukturen er dækket med fly, bus og færger på Bornholm. Det kommer til at koste lidt, men det vil jeg kigge på, siger Niels Rasmussen, der videre fortæller, at han nu skal forelægge planerne for den rådgivende bestyrelse, det politiske natur-, miljø- og planudvalg, kommunalbestyrelsen, BAT's brugerråd og Bornholms Passagerforening, som alle skal nikke til dem.
– Hvis der skal være mere køretid, så koster det noget - det skal vi lige have afklaret. Det skal godkendes politisk.