Express 2 har de seneste år været brugt som erstatningsfærge under Express 1's obligatoriske værftsophold. I år kommer afløsertjansen for den hårdt prøvede katamaran til at vare lidt længere. Først blev Express 2 hastet til Bornholm et par døgn tidligere end planlagt, efter at Express 1 kort inden det planlagte værftsophold fik koblingsproblemer med nedsat motorkraft til følge forrige fredag.
Det obligatoriske værftsbesøg på Ørskov Yard i Frederikshavn er desuden blevet udsat til i dag (mandag), da et andet skib har optaget dokken. Af den grund er det blevet besluttet at forlænge Express 2's ophold som afløser i Østersøen til og med mandag 13. februar, hvilket er to dage mere end oprindeligt planlagt.
– Det er ikke gået særligt godt i denne uge, for vi er blevet ramt af dårligt vejr og en skade. Men som regel er det til stor fornøjelse for de rejsende, at de kommer bedre og hurtigere frem og tilbage, end hvis de skulle med Povl Anker til Ystad, siger Jesper Maack om Express 2.
Express 1 er efter planen i drift igen på Bornholm på morgenturen den 14. februar, oplyser rederiet.
Kontraktens ordlyd om værftsophold og havari
I kontrakten om besejlingen af Bornholm beskrives reglerne, Molslinjen som operatør skal følge. Kontrakten stiller ikke krav om, at overfartstiden under værftsophold skal holdes under 80 minutter som normalt.
"For ruten Rønne-Ystad må planlagte værftsophold kun finde sted på minimums- og lavkapacitetsdage og skal placeres, så de er til mindst mulig gene for betjeningen. (...) Ved planlagte værftsophold, hvor en færge tages ud af drift, skal døgnefterspørgslen for passagerer, personkøretøjer og gods kunne løftes med den tilbageværende tonnage. Er dette ikke muligt, er operatøren forpligtet til, for egen regning, at chartre fornøden tonnage til at løfte døgnefterspørgslen.
Om havari fastslår kontrakten følgende:
"Forsinkelser eller aflysninger, som skyldes havari, er fritaget bod. Ved "havari" efter denne bestemmelse forstås en skade på en færge, som skyldes sammenstød, grundstødning og kollision med havneanlæg, og som operatøren ikke kunne have forhindret eller burde have forhindret. (...)
Såfremt havari medfører, at operatøren ikke kan gennemføre sejlads på Rønne-Ystad med færger med en planlagt overfartstid på 80 minutter, i en periode, der overstiger to kalendedøgn, skal en sejlplansændring udarbejdes og offentliggøres. Sejlplansændringen skal i videst muligt omfang kunne løfte døgnefterspørgslen," står der i kontrakten.
Senest to kalenderdøgn efter havari skal operatøren fremsende en redegørelse til Transportministeriet med en beskrivelse af hændelsen, sejlplanændringen og dokumentation for, at døgnefterspørgslen i videst muligt omfang er løftet. I op til 12 kalenderdøgn efter sejlplanændringen kan sejladsen gennemføres med længere planlagt overfartstid, uden at operatøren skal betale yderligere bod. Efter 12 dage skal operatøren betale en bod for forsinkelser og aflysninger, indtil driften er normal igen.