Derfor får Bornholmslinjen ikke nogen straf for ugens mange aflysninger og langsomme overfarter

Derfor får Bornholmslinjen ikke nogen straf for ugens mange aflysninger og langsomme overfarter
Både lørdag og søndag skulle Express 2 have gennemført fire dobbeltoverfarter på Ystad-ruten, men den beskadigede hurtigfærge blev i havn efter påsejlingen af indermolen fredag klokken 14.30 under udsejlingen af havnen. Foto: Jakob Nørmark
TRAFIK | Søndag 5. februar 2023 • 17:25
TRAFIK | Søndag 5. februar 2023 • 17:25
Af:
Jakob Nørmark
TRAFIK | Søndag 5. februar 2023 • 17:25

Efter to og et halvt døgn i havn ventes Express 2 tilbage i rutefart mandag morgen. Rederiet er ikke kontraktligt forpligtet at stille med en hurtigfærge under planlagte værftsophold, og blandt andet derfor vil Transportministeriet næppe straffe Molslinjen økonomisk for den seneste tids aflysninger og langsomme overfarter.

De seneste tre dage er ti dobbeltoverfarter mellem Rønne og Ystad blevet aflyst, efter reservefærgen Express 2, der normalt fragter passagerer over Kattegat, ramte indermolen i Rønne Havn fredag eftermiddag.

De rejsende har i stedet for måtte tage til takke med de konventionelle færger Hammershus og Povl Anker, der bruger en time ekstra på overfarten.

– Der er ikke nogen, der kan være tilfredse med det. Hverken os eller bornholmerne, siger Molslinjens PR- og kommunikationschef, Jesper Maack, til Tidende.

I weekenden har Molslinjens specialister arbejdet intensivt med at forstærke skroget, og søndag eftermiddag meddelte rederiet, at hurtigfærgen ventes at blive sat i drift igen mandag morgen.

Klassifikationsselskabet DNV, der har været til stede i Rønne siden lørdag eftermiddag, skal godkende reparationerne, inden Express 2 kan indsættes i rutefart.

– Lige så snart vi er færdige, sender DNV en rapport til Søfartsstyrelsen, som herefter vil frigive skibet, forklarer Jesper Maack om proceduren.

Kraftige vindstød

Rederiets forklaring på uheldet, der har præget weekendtrafikken, er pludseligt ændrede vindforhold over Rønne fredag eftermiddag.

– Den bliver ramt af kraftige vindstød, og så driver den sidelæns og rammer molen.

Var det en fejl at stævne ud under de vindforhold uden en slæbebåd?

– Nej, vi har en dygtig og meget erfaren kaptajn, som blev overrasket af, at vinden tog til, siger Jesper Maack.

Ifølge DMI's målinger i Bornholms Lufthavn blev der målt vindstød på cirka 12 meter i sekundet fra nord/nordvest fredag klokken 14.30. Bornholmslinjen har sendt oplysninger om uheldet til myndighederne, men kommunikationschefen kan ikke oplyse, hvad rederiets vejrdata fra havnen viser om vindforholdene, der blæste færgen på kollisionskurs med indermolen.

Er Express 2 dårligere teknisk end Express 1?

– Det er en kendt sag, at Express 2 er ikke udstyret med de bow thrusters (bovpropeller, red.), som Express 1 har, siger Jesper Maack som forklaring på, at den beskadigede færge har sværere ved at manøvrere rundt i havnebassinet.

Hvordan kan Express 2 klare sig uden bovpropeller på Kattegat?

– Det er et helt andet farvand med helt andre vind- og bølgeforhold. Bølgerne når ikke ned i Kattegat på samme måde som i Østersøen, siger Jesper Maack, der slår fast, at Express 5 vil blive udstyret med nogle særligt store og stærke bovpropeller.

Bornholmslinjen har tidligere flere gange aflyst afgange med Express 2 på grund af vind og brugt fraværet af bow thrusters som forklaring. Det skete eksempelvis i juli 2020, hvor Express 2 var sendt til Østersøen på grund af særligt høj corona-efterspørgsel i højsæsonen.

Må sejle uden hurtigfærge

Når en erfaren PR-mand som Jesper Maack skal fortælle historien, præsenteres tilstedeværelsen af Express 2 som en bonus, som passagererne faktisk ikke har krav på.

– Vi har de seneste år valgt at sige, at vi gerne vil gå ud over kontrakten. Express 1 skal jo på værft hvert år på denne tid. Det er lovbefalet og planlagt, og så vælger vi at hente Express 2 ind, så vi kan fortsætte betjeningen med hurtigfærger og opretholde sejlprogrammet, siger han.

Det vil sige, at Bornholmslinjen har lov til at besejle ruten med Povl Anker. De sædvanlige krav til en overfartstid på maksimalt 80 minutter er sat ud af drift, når hurtigfærgen er i dok. Kravet i kontrakten til planlagte værftsophold er nemlig, at kapacitetskravene over et døgn bliver opfyldt. Det vil sige, at der skal kunne fragtes mindst 1.400-2.000 passagerer og 400-600 personbiler i hver retning, alt efter om rejsedagen har status som en lavkapacitetsdag eller minimumskapacitetsdag.

"Ved planlagte værftsophold, hvor en færge tages ud af drift, skal døgnefterspørgslen for passagerer, personkøretøjer og gods kunne løftes med den tilbageværende tonnage. Er dette ikke muligt, er operatøren forpligtet til, for egen regning, at chartre fornøden tonnage til at løfte døgnefterspørgslen," står der i kontrakten.

Når en færge rammes af havari, træder de sædvanlige regler for bod også ud af kraft i en periode på op til 12 dage, så de seneste dages forsinkelser og aflysninger vil næppe få store økonomiske konsekvenser for Bornholmslinjen af den årsag.

'Rederiet kan ikke klandres'

De to Express-færger er søsterfærger fra samme værft, men der er væsentlige forskelle på fartøjerne. Ud over de manglende bovpropeller råder Express 2 heller ikke over den stabiliserende T-foil, der efter megen debat er installeret under skroget på Express 1. Desuden er Express 1 forlænget med en ekstra sektion, der giver plads 400 passagerer mere end søsterfærgen.

At Molslinjens mindre egnede hurtigfærge er blevet ramt af problemer i vinterblæsten, får ikke Bornholms Passagerforening til at pege fingre af nogen.

– Det kan man ikke klandre rederiet for. Sådan er det nogle gange om vinteren, siger formand Ann Hartl, der ærgrer sig over færgernes uheld, der har påvirket mange passagerer de seneste ti dage.

Hun erkender, at Express 2 har naturlige begrænsninger, men minder samtidig om, at færgen under andre værftsophold har klaret opgaven i Østersøen fint.

Forlænget med to dage

Express 2 har de seneste år været brugt som erstatningsfærge under Express 1's obligatoriske værftsophold. I år kommer afløsertjansen for den hårdt prøvede katamaran til at vare lidt længere. Først blev Express 2 hastet til Bornholm et par døgn tidligere end planlagt, efter at Express 1 kort inden det planlagte værftsophold fik koblingsproblemer med nedsat motorkraft til følge forrige fredag.

Det obligatoriske værftsbesøg på Ørskov Yard i Frederikshavn er desuden blevet udsat til i dag (mandag), da et andet skib har optaget dokken. Af den grund er det blevet besluttet at forlænge Express 2's ophold som afløser i Østersøen til og med mandag 13. februar, hvilket er to dage mere end oprindeligt planlagt.

– Det er ikke gået særligt godt i denne uge, for vi er blevet ramt af dårligt vejr og en skade. Men som regel er det til stor fornøjelse for de rejsende, at de kommer bedre og hurtigere frem og tilbage, end hvis de skulle med Povl Anker til Ystad, siger Jesper Maack om Express 2.

Express 1 er efter planen i drift igen på Bornholm på morgenturen den 14. februar, oplyser rederiet.


Kontraktens ordlyd om værftsophold og havari

I kontrakten om besejlingen af Bornholm beskrives reglerne, Molslinjen som operatør skal følge. Kontrakten stiller ikke krav om, at overfartstiden under værftsophold skal holdes under 80 minutter som normalt.

"For ruten Rønne-Ystad må planlagte værftsophold kun finde sted på minimums- og lavkapacitetsdage og skal placeres, så de er til mindst mulig gene for betjeningen. (...) Ved planlagte værftsophold, hvor en færge tages ud af drift, skal døgnefterspørgslen for passagerer, personkøretøjer og gods kunne løftes med den tilbageværende tonnage. Er dette ikke muligt, er operatøren forpligtet til, for egen regning, at chartre fornøden tonnage til at løfte døgnefterspørgslen.

Om havari fastslår kontrakten følgende:

"Forsinkelser eller aflysninger, som skyldes havari, er fritaget bod. Ved "havari" efter denne bestemmelse forstås en skade på en færge, som skyldes sammenstød, grundstødning og kollision med havneanlæg, og som operatøren ikke kunne have forhindret eller burde have forhindret. (...)

Såfremt havari medfører, at operatøren ikke kan gennemføre sejlads på Rønne-Ystad med færger med en planlagt overfartstid på 80 minutter, i en periode, der overstiger to kalendedøgn, skal en sejlplansændring udarbejdes og offentliggøres. Sejlplansændringen skal i videst muligt omfang kunne løfte døgnefterspørgslen," står der i kontrakten.

Senest to kalenderdøgn efter havari skal operatøren fremsende en redegørelse til Transportministeriet med en beskrivelse af hændelsen, sejlplanændringen og dokumentation for, at døgnefterspørgslen i videst muligt omfang er løftet. I op til 12 kalenderdøgn efter sejlplanændringen kan sejladsen gennemføres med længere planlagt overfartstid, uden at operatøren skal betale yderligere bod. Efter 12 dage skal operatøren betale en bod for forsinkelser og aflysninger, indtil driften er normal igen.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT