Derfor efterlod Kombardo Expressen passagerer på havnen

Derfor efterlod Kombardo Expressen passagerer på havnen
Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
TRAFIK | Tirsdag 9. maj 2023 • 05:30
Af:
Henrik Nielsen/Torben Østergaard Møller
TRAFIK | Tirsdag 9. maj 2023 • 05:30

En gruppe passagerer, som oprindeligt havde billetter til hedengangne Bornholmerbussen, blev af Kombardo Expressen efterladt på havnen i Ystad ved en fejl. Årsagen er, oplyser Molslinjen, at busselskabet ikke kan kommunikere direkte med Bornholmerbussens kunder.

Da Bornholmerbussen med få dages varsel trak stikket og indstillede sin pendulkørsel mellem Ystad og København, lagde Kombardo Expressen sig i selen for at overtage kørslen med de passagerer, som pludselig stod tilbage med erhvervede billetter, men intet busselskab til at køre dem.

Bornholmerbussen sagde stop med tre dages varsel og kørte sin sidste tur søndag den 30. april, hvorefter konkurrenten Kombardo Expressen, som nu er eneste aktør på ruten, altså valgte straks at indsætte ekstra kapacitet og overtage de passagerer, som havde købt billet til fremtidige afgange med Bornholmerbussen.

Sådan en manøvre sker dog ikke nødvendigvis helt lydefrit, og Bornholms Tidende har da også modtaget denne mail:

"Hvis det kunne have jeres interesse, så vil jeg gerne komme med en lille beretning fra Ystad. Vi skulle have været med en Kombardo shuttle i stedet for en bornholmerbus. Dette havde vi fået at vide via sms. Men da den første bus blev fyldt, og en chauffør, der hverken tjekkede folks billetter eller hjalp med at kontakte en anden bus, kørte afsted med en proppet bus, blev 20-30 mennesker efterladt i Ystad.

Uden nogen information. Hverken fra Bornholmslinjen eller Kombardo.

30 minutter gik. Heldigvis er det solskin. Og efter de mange minutter får vi at vide, at der IKKE kommer nogen bus. Og vi skal tage toget mod København i stedet. Vi forsikres om, at beløbet selvfølgelig bliver dækket af Kombardo.

Vi er mange, der er irriterede. Vi er mange der er sure. Men heldigvis holder vi hinandens humør oppe og hjælper hinanden med at bestille billetter".

Desværre ikke

Således mailen, som har fået avisen til at skriftligt at stille følgende spørgsmål til Molslinjens pr- og kommunikationschef Jesper Maack, idet rederiet jo sammen med Herning Turist ejer Kombardo Expressen:

• Kan du/I forklare, hvad der skete – og hvorfor det skete?

• Hvad gør Kombardo for at noget lignende ikke sker på andre store rejsedage, hvor der også måtte være rejsende fra Bornholmerbussen, som skal med Kombardo shuttle?

• Hvad skal man stille op som rejsende, hvis man ender i den situation – og hvilke rettigheder har man?

Jesper Maack svarer på mail:

"De passagerer, som ikke kom med, skulle egentlig have været med bussen fra Rønne, hvor der var sat plads af til dem alle. Men i stedet for at stige ombord på bussen i Rønne, går passagererne ombord på færgen i den tro, at der ventede dem en shuttlebus på den anden side i Ystad. Men den shuttlebus var fyldt op, og da chaufføren i den bus, som har været med færgen, ikke ved, at han faktisk har passagerer med færgen – så kører han fra færgen og efterlader gruppen af rejsende ved en shuttlebus, som allerede er fyldt op.

Vi vil allerhelst kommunikere med gæsterne direkte – men det kan vi desværre ikke her.

Vi har desværre begrænsede muligheder, før vi kommer dertil, at de rejsende har booket deres billet hos os".

Skriver altså Jesper Maack.

Summa summarum: Så længe der er Bornholmerbussen-billetter i omløb, kan der opstå problemer med kommunikationen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT