– Men dengang var vi og regeringen enige om, at beløbet til at lave grøn omstilling skulle ligge på mellem 10 og 25 kroner per afrejsende passager. Det var ingen imod, for pengene skulle gå tilbage til branchen til at lave grøn omstilling.
– Men efter sigende bliver beløbet jo væsentligt højere, nemlig 100 kroner, og halvdelen af pengene skal gå til at finansiere en forbedret ældrecheck, og så er vi ovre i noget, der både er uanstændigt og grænsende til uvederhæftigt, for det er simpelthen greenwashing at lave en afgift, hvor nogle af pengene går til noget helt andet end grøn omstilling, siger Jesper Rungholm.
Hvordan vil det påvirke DAT med en afgift på 100 kroner per passager?
– Vi ved allerede nu, at hæver vi prisen 20-30 kroner på rejser ud og ind af Bornholm, så ser vi øjeblikkeligt en effekt i form af lavere passagertal. Så det vil betyde yderligere passagertab, yderligere frekvensreduktioner og til sidst også mindre fly. Så skrækscenariet for Bornholm er, at vi ender med fem afgange med 46 sæders-fly, og skal dét løbe rundt økonomisk, så skal billetpriserne op omkring 800-1.000 kroner. Altså fem daglige afgange, kamp om pladserne, for private billetpriser på 800-1.000 kroner og for de erhvervsrejsende priser på op mod 1.200-1.500 kroner, siger Jesper Rungholm.