DAT-direktør raser: 'Jeg er blevet holdt for nar'

DAT-direktør raser: 'Jeg er blevet holdt for nar'
Jesper Rungholm er alt andet end tilfreds med regeringens udspil om en grøn indenrigsrute. Arkivfoto: Allan Rieck
NYHED | ABONNENT | 10. NOV 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
10. NOV 2023 • 05:30

Flyselskabet DAT's direktør, Jesper Rungholm, har ikke meget til overs for regeringens udspil om udbuddet af en grøn indenrigsrute. Udspillet har ingen gang på jord, lyder det.

Den første grønne indenrigsflyrute skal være på vingerne i 2025. Sådan lyder ambitionen i regeringens udspil om grøn luftfart, der blev præsenteret torsdag.

Det vil give lufthavne og luftfartsselskaber mulighed for at afprøve grønne teknologier og samtidig skabe større efterspørgsel efter både grønne rejser og grøn teknologi, lyder det i udspillet. Regeringen vil derfor afsætte cirka 800 millioner kroner i perioden 2025-2029 til et udbud, hvor private selskaber kan byde ind på en grøn indenrigsrute. For at vinde udbuddet vil det blandt andet være et krav, at der flyves på grønne brændstoffer.

Som eksempler på grønne indenrigsruter angiver regeringen på et kort selv ruterne Aalborg-København og Sønderborg-København. Om flyselskabet DAT kunne finde på at byde ind med ruten Bornholm-København, kan direktør Jesper Rungholm ikke fortælle. Han har nemlig 'ingen idé' om, hvad projektet går ud på. Han har heller ikke fået nogle informationer om det, siger han.

– Efter en af dine kolleger spurgte mig, har jeg kontaktet Dansk Industri for at høre, hvad det er, man har gang i. De siger: "Vi ved det ikke - vi aner ikke, hvad det er, man har gang i", siger Jesper Rungholm.

'Det kan man ikke'

For dét han har hørt i dag har 'ingen gang på jord', siger han med reference til ruten Sønderborg-København, hvor flyselskabet Air Alsie i dag opererer og har som eneste primære rute.

– Hvis de siger, at de gerne vil have et tilbud på at flyve Sønderborg-København som grøn indenrigsrute, og vi så lægger et bud ind på den, har man så tænkt sig at fortælle Air Alsie, at de så bare skal stoppe med at flyve?, spørger Jesper Rungholm retorisk.

– Nu kommer der et andet selskab, der er understøttet af staten og overtager jeres rute. Jeres forretning er nu afsluttet - farvel og tak. Det kan man jo ikke, siger Jesper Rungholm, hvorefter han tilføjer, at ruten med 100 procents sikkerhed ikke kan bære to operatører.

– Det samme gælder på Bornholm. Det kan man ikke, lyder det fra Jesper Rungholm.

Så det er ikke noget, der fungerer i praksis?

– Det er dét, der er problemet. Derfor har jeg snakket med Dansk Industri og bedt dem om at kommunikere videre til Transportministeriet, at jeg har løsningen til den grønne rute i 2025, og så kan vi komme videre, og de kan holde op med at bruge tid og kræfter på noget, der bare bliver unødvendigt administrativt og i øvrigt lyder til at være helt urealistisk, siger Jesper Rungholm.

Har ingen tiltro til regeringen

Han fortæller videre, at der ikke har været nogen kommunikation mellem DAT, der opererer på flere indenrigsruter i Danmark, og dem, der har udarbejdet udspillet. Så han har ikke kunnet fortælle om sin løsning.

– Jeg sidder med i klimapartnerskabet for luftfarten. Jeg er blevet holdt for nar. Jeg har brugt arbejdsdage og penge på at rejse til København for at sidde lange dage i møder og producere en hel masse - og én brugbar rapport, er der kommet ud af det. Intet er der blevet brugt af det. Man har ikke lyttet til det. Man har ikke brugt det til noget som helst, siger Jesper Rungholm og tilføjer:

– Vi er fuldstændig blevet holdt for nar af regeringen i denne sammenhæng. Jeg har ingen tiltro til, at de gider bruge noget af det, vi kommer med - eller at gøre det, der er rigtigt og fornuftigt. Der er intet af det, de har annonceret i dag, der lyder fornuftigt eller rigtigt - ud over en differentieret afgift.

Har løsning klar

– Ved du hvad jeg kom til at tænke på, da jeg stod og lyttede til pressemødet? Jeg kom til at tænke på, at vores skatteminister minder mig utroligt meget om Jim Hacker. Hvis du ikke ved, hvem han er, kan du prøve at slå ham op og se ham på YouTube, siger Jesper Rungholm.

Bundlinjen af Jesper Rungholms budskab, efter at have fået præsenteret planerne for den grønne indenrigsrute, er altså, at han hverken kan svare ja eller nej til, om DAT vil byde ind på en grøn indenrigsrute til Bornholm.

– Jeg ved ikke, hvad det er, de vil. Det ved de heller ikke selv. Det input jeg har, er, at de ikke selv kan finde ud af, hvordan det skal gøres, og det er derfor, jeg er kommet frem med den her praktiske løsning, som jeg nu beder Dansk Industri om at servere for Transportministeriet, siger Jesper Rungholm.

DAT's løsning:

– Den 1. december 2025 stiller de en tankvogn med 20.000 liter SAF-fuel (bæredygtigt flybrændstof, red.) i Rønne og 20.000 liter SAF-fuel i Sønderborg. Så flyver vi på det fra den 1. december og fremefter under den forudsætning, at vi har fået fabrikkens tilladelse - hvilket vi regner med, for det siger de selv.

– Så flyver vi på det i december. 20.000 liter svarer til cirka 40 flyvninger. Det vil sige, vi er ikke i tvivl om, at vi flyver de her tanke tomme efterhånden. Så når vi har brændt det almindelige brændstof af, så flyver vi på det her brændstof i to-tre uger, som det her brændstof kan holde. Så har vi opfyldt forpligtelserne, og det har fungeret.

– Vi har intet imod at betale den literpris, vi betaler for i København til dagligt. Den betaler vi selvfølgelig for det her brændstof. Forskellen i omkostningerne dækker staten så som en del af det her projekt, og den kan de så hente ud af de her passagerafgifter.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT