Transportminister Thomas Danielsen (V) er snart klar til at drøfte, hvordan staten fremover sikrer den bedst mulige trafikbetjening af Bornholm. Det fortæller han indirekte i et svar på spørgsmål om fragtkapaciteten til og fra Bornholm.
Det er Dansk Folkepartis formand, folketingsmedlem Morten Messerschmidt, som har spurgt, om ministeren vil forklare, hvorfor fragtkapaciteten til og fra Bornholm ikke er justeret i opadgående retning i perioden 2012-2030, og om han vil oplyse, hvilke initiativer han agter at tage for på mere permanent basis at forøge fragtkapaciteten til Bornholm ud over den midlertidige indsættelse af Poul Anker i højsæsonen.
"I løbet af foråret udkommer analyse af trafikbetjeningen af Bornholm, i daglig tale Bornholmeranalysen. Bornholmeranalysen inddrager midtvejsevalueringen af færgekontrakten, hvilket blev besluttet den 11. oktober 2021 med opbakning fra forligskredsen. Med Bornholmeranalysen undersøges mange aspekter ved trafikbetjeningen af Bornholm, herunder fragtkapaciteten. Jeg ser frem til at læse Bornholmeranalysen og derefter drøfte, hvordan vi fremover sikrer den bedst mulige trafikbetjening af Bornholm", skriver Thomas Danielsen i sit svar til Morten Messerschmidt.
I svaret henviser ministeren til, at Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti i 2014 indgik en aftale om færgebetjening af Bornholm, der omfatter den nuværende færgekontrakt i perioden fra 1. september 2018 til 31. august 2030. I kontrakten er det reguleret, hvor meget kapacitet der skal udbydes til transport af fragt.