BAT vil reducere rejsetid på tværs af Bornholm til 40 minutter

BAT vil reducere rejsetid på tværs af Bornholm til 40 minutter
BAT arbejder blandt andet på at indføre helårsafgange mellem Nexø og Allinge. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
TRAFIK | Søndag 1. maj 2022 • 18:30

Trafikchef arbejder for at introducere ekspresbusser, forklarede han på generalforsamlingen i Bornholms Passagerforening.

BAT var – ligesom DAT og Københavns Lufthavn – inviteret med til generalforsamlingen i Bornholms Passagerforeningen.

Busselskabets forholdsvist nye trafikchef, Kim Kock-Hansen, brugte lejligheden til at orientere om BAT's mange fremtidsplaner. Et af de vigtige ønsker er at nedbringe rejsetiden. BAT arbejder på at indsætte ekspresbusser, der kører med færre stop og svinkeærinder mellem Rønne og de større kystbyer.

– Det tager i dag en god time at køre fra Nexø til Rønne eller fra Rønne til Allinge, og det er for lang tid, forklarede Kim Kock-Hansen.

Han mener, at BAT på nogle afgange skal stræbe efter en transporttid på 40 minutter fra Rønne til henholdsvis Allinge, Gudhjem, Svaneke og Nexø.

Desuden arbejder BAT på at indføre helårsafgange mellem Nexø og Allinge. Uden for tiden med sommerkørsel langs kysten skal man via Rønne, og det bringer gerne rejsetiden op på to timer. Kim Kock-Hansen vurderer, at ekspresbusser tidligst kan blive indført til køreplansskiftet i januar 2023.

Fra dør til dør

I det hele taget stræber BAT efter en mere fleksibel transport. Som andre steder i landet vil BAT gerne introducere flex-kørsel, hvor man kan bestille en minibus, der kører fra dør til dør – frem for fra stoppested til stoppested. De lange busser skal køre færre timer, og de 13 meter lange busser skal suppleres af mindre køretøjer – som de otte meter lange el-busser, der skal køre bybuskørsel i Rønne, når de bliver leveret.

– Har I slet ikke overvejet at bruge Rejsekortet?, spurgte en kvinde.

– Det er nemt, hurtigt og smart.

Disse kvaliteter argumenterede Kim Kock-Hansen ikke imod, men fordi Rejsekortet, der bruges i alle andre landsdele, skal udskiftes i 2025, er tiden ikke den rette til at investere de millioner, det vil koste. Til gengæld vil BAT byde sig til som test-selskab af fremtidens mere digitale rejsekort.

– Om to uger skal vi mødes med Rejsekortet for at diskutere det, forklarede trafikchefen, hvis hovedmission er at få flere til at benytte den offentlige transport.

I første kvartal er passagermængden oppe på 90 procent af niveauet i 2019.

Krævende

Passagerforeningens repræsentant i BAT's brugerråd, Torsten Sletskov, fortalte, at det er krævende at udvikle busselskabet.

– Det er udfordring at være i BAT's brugerråd, fordi der skal nytænkes, sagde Torsten Sletskov, der tror meget på fleksible kørselsmuligheder.

– Det er lige præcis det, vi skal have gjort noget ved. Nogle gange ser jeg busser i Gudhjem, der kører rundt med nul passagerer, og det gør faktisk lidt ondt at se, sagde han.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT