BAT laver busplan uden passagertal: Jeg arbejder lidt i blinde

BAT laver busplan uden passagertal: Jeg arbejder lidt i blinde
BAT er i gang med at etablere ladestandere til elbusser ved stoppestedet på Rønne Havn. Foto: Henrik Nielsen
TRAFIK | Onsdag 30. august 2023 • 05:30
TRAFIK | Onsdag 30. august 2023 • 05:30

Busselskabet BAT mangler et helt bestemt værktøj for korrekt at kunne vurdere passagergrundlaget i busserne på rutenettet: et passagertællingssystem. Trafikchefen arbejder på en løsning.

Da BATs trafikchef skulle udarbejde køreplanen, der trådte i kraft den 6. august, var det uden kendskab til, hvor mange passagerer der reelt kører med de enkelte ruter. Der er nemlig ikke installeret et passagertællingssystem i de bornholmske busser. I stedet er køreplanen udformet ud fra 'et kendt mønster og behov', dialog med busselskabets brugerråd og Bornholms Passagerforening samt den viden, administrationen i forvejen ligger inde med. Desuden kan busselskabet omregne omsætningen til, hvor mange passagerer BAT har på årsbasis.

Men der mangler en vigtig brik - og det er passagertællinger, siger trafikchef Niels Rasmussen til Tidende.

– Jeg kan ikke gå ind og se: hvor mange kører på de enkelte ruter 2, 3, 5, 6 og så videre. Jeg kan ikke gå ind og se, hvordan flowet er hen over dagen, for jeg har ikke et passagertællingssystem.

Passagertælling er nødvendig

Tidende kunne ud fra den netop udgivne køreplan tirsdag dokumentere, at der fra Bornholms Lufthavn i aftentimerne ikke længere kører nogle busser i store dele af året. Men reelt ved busselskabets trafikchef ikke, om der er et behov - og i givet fald, hvor stort det er.

– Hvor mange står egentlig på? Hvis der nu står to på hen over tre måneder om aftenen, er det så rentabelt og forsvarligt at sende en bus derud? Det er sådan nogle ting, jeg gerne vil have med i debatten og dialogen, siger Niels Rasmussen.

– Det er noget, jeg kigger ind i lige nu, fordi jeg synes, det er en mangelvare i forhold til at kunne servicere brugere, politikere, chefer, bestyrelse - inklusiv mig selv. For jeg synes, jeg arbejder lidt i blinde for at finde ud af, hvad behovet egentlig er.

Hvad synes du om, at der ikke er etableret et passagertællingssystem, der opgør, hvor mange passagerer, der kører med?

– Jeg synes bare, det er nødvendigt. Det er et ønske, jeg har, nu når jeg sidder som trafikchef. Så jeg vil arbejde på, vi får det ind i forbindelse med, at vi får nye busser. Det har jeg også lavet en plan for, men der kan jo godt gå et års tid endnu. Ellers kan vi få et andet billetsystem, hvor vi kan registrere det. Det ville være lige så godt, siger Niels Rasmussen.

Manuelle tællinger er værdiløse

Der er dog enkelte busruter, hvor BAT kender det reelle passagergrundlag - og det er på skolebusserne. Her har busselskabet nemlig et kendt, registreret behov, så selskabet ved hvor mange elever, der kører, og hvor de kører fra.

– Det er jo så helt specielt. Men på selve rutenettet, der mangler vi det, siger Niels Rasmussen.

Tidligere har BAT dog foretaget manuelle passagertællinger i busserne fire gange om året. Men den praksis blev sat på pause, da Niels Rasmussen blev ansat som trafikchef i april.

– Jeg synes, værdien af det er lig nul. Hvis du går ud og bruger en masse ressourcer på at lave nogle tællinger, får du kun et øjebliksbillede - men du får ikke noget konkret og slet ikke nogen fornemmelse af, hvor det peaker, og hvor behovet er, siger Niels Rasmussen og tilføjer:

– Så du får kun et øjebliksbillede, og så bruger man det. Men det kan jeg ikke bruge til noget. Så vil jeg hellere bruge pengene til at få installeret et system.

BAT er et kommunalt busselskab, og er således drevet af kommunale midler. Men når kommunalpolitikerne i starten af næste uge mødes for at lægge et budget - hvor der, alt afhængig af støttemidler fra staten, skal spares mange mange millioner kroner - så har politikerne ikke et ordentligt grundlag til at vurdere, om der i den forbindelse kan sløjfes afgange eller ruter på grund af for få passagerer.

– Vi har ikke et ordentligt vurderingsgrundlag. Det er der ingen af os, der har. Det er det, vi skal have gjort bedre, siger Niels Rasmussen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT