Analyse er klar: Forbindelse har stor betydning

Analyse er klar: Forbindelse har stor betydning
Et DAT-fly i Bornholms Lufthavn. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 25. APR 2024 • 12:56
NYHED | ABONNENT
25. APR 2024 • 12:56

En analyse af flybetjeningen af Bornholm konkluderer, at forbindelsen til København er af stor betydning for det bornholmske samfund. Samtidig kan der skabes samfundsøkonomisk merværdi, hvis nogle af færgens støttemidler flyttes til flyruten.

Flyforbindelsen fra Bornholm til København har stor betydning for det bornholmske samfund. Det konkluderer en analyse af flybetjeningen af Bornholm, Trafikkontaktrådet har fået lavet i samarbejde med de to konsulenthuse Ey og Epinion.

Analysen, der tager udgangspunkt i ruten mellem Bornholm og København, viser for det første, at flyforbindelsen bidrager til, at flere bornholmere har bedre mulighed for at arbejde uden for Bornholm, ligesom den bidrager til, at de har lyst til at arbejde eller bosætte sig på Bornholm.

For det andet har forbindelsen en 'stor og afgørende' betydning for en 'god og velfungerende' drift af Bornholms Hospital og sygebehandling af bornholmerne.

For det tredje er flyforbindelsen 'vital' for erhvervslivets afhængighed af at have muligheden for at rekruttere og fastholde kvalificerede medarbejdere samt at kunne få fløjet specialister ind.

Sidst, men ikke mindst, giver flyforbindelsen 'psykologisk tryghed' blandt bornholmere, da man med fly kan komme hurtigt fra og til Bornholm.

Både fly og færge er vigtigt

Analysen viser videre, at andelen af pendlere på flyruten til København er 33 procent, hvilket ifølge analysen er relativt meget, mens andelen af fritidsrejsende er 39 procent, hvilket analysen konkluderer som forholdsvist lidt sammenlignet med 77 procent på færgen. Erhvervsrejsende udgør 11 procent på flyet og patientrejsende ti procent.

Trafikkontaktrådet, der har 20 medlemmer, og hvis formål er at være rådgivende organ for regionskommunen og transportministeren, udtaler i forbindelse med analysen vigtigheden af, at Bornholm både har en fly- og færgeforbindelse.

– Herunder, at det er en vigtig statslig opgave at sikre, at forbindelserne understøtter Bornholms udvikling og den grønne omstilling. Bornholms Lufthavn er et vigtigt forbindelsespunkt til resten af Danmark, og på nær en daglig færgeafgang til Køge, er flyet den eneste mulighed for at komme til og fra Bornholm uden at skulle i transit via Sverige, udtaler rådet i analysen.

Som det ser ud i dag er det kun færgefarten på ruterne Rønne-Køge og Rønne-Ystad, der betegnes som såkaldt samfundsbegrundet trafik fra og til Bornholm, hvorfor rederiet Molslinjen får økonomisk støtte til sejladsen mod at leve op til en række krav om blandt andet kapacitet og billetpriser.

Omkostninger vil stige

Omvendt får flyselskabet DAT ikke nogen direkte statsstøtte for at flyve på bornholmerruten. Dog har flyselskabet indgået en aftale med Region Hovedstaden og Bornholms Regionskommune om at sikre transport af patienter, prøver og personale fra og til Bornholm. Den del udgør omkring 15 procent af flyrutens passagergrundlag, men er, efter konsulenthusenes vurdering, en aftale om en mindre delmængde af et samlet behov, hvorimod en statsstøtteordning er knyttet til det samlede kapacitetsudbud på en rute.

DAT har flere gange fortalt i Tidende, at ruten til København er i en penibel økonomisk situation. Antallet af afgange og passagerer er faldet, og samtidig er priserne steget. Analysen estimerer videre, at driftsomkostningerne i forbindelse med at drive en dansk indenrigsflyrute kommer til at stige yderligere i de kommende år på grund af nye reguleringer inden for luftfart, og at en stor del af omkostningerne bliver pålagt billetpriserne. Analysen påpeger dog samtidig, at Bornholms Lufthavn, der er drevet af staten, de kommende år får 18,7 millioner kroner ekstra om året ud over grundbevillingen på 24 millioner kroner som følge af den politiske aftale om grøn skattereform. Det ekstra tilskud vil indirekte komme alle brugere af lufthavnen til gode, forventer konsulenthusene.

Analyse: Overvej statsstøtte

De skriver videre, at det, for at kunne fastholde en attraktiv flyrute, kan overvejes at afsøge mulighederne for en PSO (statsstøtte, red.)-ordning, hvor staten eller en anden offentlig myndighed medfinansierer flyruten på samme måde som færgeforbindelsen.

– Vi estimerer, at fly- og færgepassagerer under ét vil opleve en forbedret trafikbetjening, hvis nogle af støttemidlerne rykkes fra fly til færge. Det vil sige, at flypassagererne får mere værdi som følge af højere frekvens og lavere billetpriser, end færgepassagererne mister som følge af lavere frekvens. Derudover falder den samlede CO2-udledning fra trafikken til og fra Bornholm, fremgår det af rapporten.

Den gennemsnitlige CO2-udledning per passager er nemlig lavere med fly en færge, slår rapporten fast.

– Disse to ting gør tilsammen, at der samfundsøkonomisk kan skabes mere værdi, hvis nogle af færgens støttemidler flyttes til flyruten til København, står der videre.

Samfundsøkonomisk gevinst

Der kan blive tale om en samfundsøkonomisk gevinst på op mod 15 millioner kroner om året. Det er alt afhængig af hvor meget flybilletpriserne kan sænkes og flyfrekvensen (antal flyafgange, red.) øges på bekostning af, at færgefrekvensen sænkes mens færgepriserne holdes i ro, skriver konsulenthusene i rapporten.

Borgmester Jacob Trøst (K), der er formand for Trafikkontaktrådet, understreger på baggrund af analysens konklusioner, at Bornholm både har brug for en forbindelse til vands og i luften.

– Trafikkontaktrådet vil derfor se på, hvordan den økonomiske støtte fordeles mest hensigtsmæssigt i fremtiden, så den gavner Bornholms udvikling og grønne omstilling bedst muligt. Analysen udgør et solidt grundlag for at komme med vores råd og anbefalinger til den fremtidige støtte fra Transportministeriet til Bornholm, siger Jacob Trøst.

Flyanalysen kan frit downloades fra Trafikkontaktrådets side på Bornholms Regionskommunes hjemmeside.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT