En analyse af flybetjeningen af Bornholm, der udkom for knap en måned siden, konkluderer, at det kan overvejes at afsøge mulighederne for en PSO (statsstøtte, red.)-ordning, hvor staten eller en anden offentlig myndighed medfinansierer flyruten på samme måde som færgeforbindelsen. I den forbindelse kommer analysen også ind på en eventuel flytning af midler fra færge til fly.
– Vi estimerer, at fly- og færgepassagerer under ét vil opleve en forbedret trafikbetjening, hvis nogle af støttemidlerne rykkes fra færge til fly. Det vil sige, at flypassagererne får mere værdi som følge af højere frekvens og lavere billetpriser, end færgepassagererne mister som følge af lavere frekvens. Derudover falder den samlede CO2-udledning fra trafikken til og fra Bornholm, fremgår det af rapporten.
Den gennemsnitlige CO2-udledning per passager er nemlig lavere med fly end færge, slår rapporten fast.
– Disse to ting gør tilsammen, at der samfundsøkonomisk kan skabes mere værdi, hvis nogle af færgens støttemidler flyttes til flyruten til København, står der videre.
Der kan blive tale om en samfundsøkonomisk gevinst på op mod 15 millioner kroner om året. Det er alt afhængig af, hvor meget flybilletpriserne kan sænkes og flyfrekvensen (antal flyafgange, red.) øges på bekostning af, at færgefrekvensen sænkes, mens færgepriserne holdes i ro, fremgår det af rapporten.