Regionen forlænger med DAT

TOPNYHED | ABONNENT | 2. MAJ 2024 • 05:30
TOPNYHED | ABONNENT
2. MAJ 2024 • 05:30

Region Hovedstaden har forlænget sin kontrakt med DAT om flyvninger mellem Bornholm og København. Kontrakten varer nu frem til 30. november 2025.

Region Hovedstaden har forlænget kontrakten med DAT om transport af blandt andet patienter mellem Bornholm og København, oplyser regionen til Tidende. Dermed er Bornholm sikker på at have en flyrute til hovedstaden helt frem til den 30. november 2025.

– Region Hovedstaden har valgt at forlænge kontrakten. Vi arbejder fortsat på udbuddet og dermed beslutningen om, hvad der skal ske fremadrettet, når kontrakten med DAT udløber. Forlængelsen er et år, hvilket vil sige, at den nuværende kontrakt nu udløber 30. november 2025, oplyser Region Hovedstaden.

Dårlig økonomi

Meldingen kommer efter, at flyselskabet DAT lørdag meldte ud, at økonomien i ruten i øjeblikket månedligt genererer et underskud på halvanden million kroner svarende til 18 millioner kroner om året. Selskabet er presset af stigende omkostninger og de lave billetpriser på færgen, der er statsstøttet. På grund af sidstnævnte har DAT ikke mulighed for at hæve billetprisen, da passagererne så forsvinder, har flyselskabets direktør, Jesper Rungholm, udtalt. Han har også meldt ud, at hvis man kunne, så stoppede man med at flyve på ruten med det samme.

Men det kan DAT ikke, fordi flyselskabet er bundet af en kontrakt med Region Hovedstaden, som påbyder DAT at flyve minimum fem daglige afgange fra Bornholm, så for eksempel patienter kan komme frem og tilbage til undersøgelser i hovedstaden. En kontrakt, der i udgangspunktet udløb den 30. november i år, og som Jesper Rungholm egentlig håbede ikke blev forlænget.

– Vi er pessimistiske nok til at regne med worst case-scenariet, og det er, at de forlænger aftalen. For vi er ikke glade for den aftale, da den tvinger os til at flyve et program, som ikke er bæredygtigt, lød det fra DAT-direktøren lørdag.

'Fuldt forståeligt'

Nu er kontrakten dog blevet forlænget, og flyselskabet er tvunget til at flyve på ruten frem til slutningen af november næste år.

– Det er fuldt forståeligt, at de gerne vil have sikkerhed for, at driften fortsætter. Det må vi reagere efter, og det er også det, vi har gjort ved at skære i frekvensen (antal afgange, red.) og få ryddet op, siger Jesper Rungholm, der tilføjer:

– Så vi har minimeret vores bemandingsbehov og skåret så langt ned i omkostningerne, som vi overhovedet kan. Nu er vi forpligtede til at flyve, og det kommer vi selvfølgelig til at gøre.

DAT's direktør fortæller, at regionens beslutning om at forlænge faktisk er taget 'for et stykke tid siden', men at han ikke var klar over det og først blev gjort opmærksom på det tirsdag. Videre lyder det, at det er 'helt normalt' at Region Hovedstaden har mulighed for at forlænge kontrakten uden DAT i princippet er med på den.

– I Italien, hvor vi også flyver, kan de forlænge PSO (statsstøtte, red.)-kontrakten med ét år. Det ved man, når man går ind i det. Det står i kontrakten, siger Jesper Rungholm.

Sikkerhed og ro

Venstres bornholmske medlem af regionsrådet Carsten Scheibye, mener det er en god idé at forlænge kontrakten.

– Det skaber noget sikkerhed og ro, som jeg tror, alle er godt tjent med. Jeg er helt overbevist om, at alle er klar over, hvor stor og afgørende betydning DAT's fine flyforbindelse mellem Bornholm og København har, siger Carsten Scheibye, der tilføjer:

– Vi har en hel åbenlys interesse i, at den flyforbindelse eksisterer på en fornuftig måde. Der er flere perspektiver end "blot" patientens, for ruten er også vigtig for den behandling, der finder sted på hospitalet. Der bliver fløjet en masse sundhedspersonale over for at hjælpe med behandlingerne på Bornholm.

Som Region Hovedstaden oplyser til Tidende, så arbejder den fortsat på et kommende udbud og en beslutning om, hvad der skal ske fremadrettet, når kontrakten udløber i slutningen af 2025. Samtidig har DAT meldt ud, at man på de nuværende vilkår ikke vil flyve videre, når kontrakten udløber.

Både færge og fly bør støttes

Carsten Scheibyes bornholmske kollega i regionsrådet, Socialdemokratiets Leila Lindén, siger, det vil være 'fuldstændig utænkeligt' ikke at have en flyrute mellem Bornholm og København.

– Man er nødt til både at kunne sejle og flyve til Bornholm. Vores ambulatorier benytter sig i stort omfang af speciallæger ovrefra, og derfor vil det også betyde, at en masse mennesker, der går til ambulantkontrol her på øen, vil skulle til at rejse over, siger Leila Lindén om en situation, hvor der ikke er en flyrute til Bornholm.

Mener du, at Region Hovedstadens direktion - og for den sags skyld regionsråd - bør presse på for, at flyruten bliver statsstøttet?

– Ja, det kunne jeg da godt tænke mig, for jeg kan ikke se nogen forskel. Hvis begge dele er lige vigtige, kan jeg ikke se, hvorfor flyet ikke også skal have statsstøtte, når skibet skal have det. Jeg synes, de er lige vigtige, siger Leila Lindén.

Jesper Rungholm håber nu på, at der er en forståelse for, at ruten til København skal understøttes på 'anden måde' end en kontrakt med regionen.

– Med henvisning til analysen og de oplysninger, der er deri, har jeg lidt på fornemmelsen, at vi i hvert fald nu har et bedre grundlag for at diskutere, at der skal gøres noget for at understøtte ruten på langt sigt, siger Jesper Rungholm og henviser til den netop offentliggjort analyse af flybetjeningen af Bornholm, som Trafikkontaktrådet på Bornholm har fået lavet.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT