– Man er nødt til både at kunne sejle og flyve til Bornholm. Vores ambulatorier benytter sig i stort omfang af speciallæger ovrefra, og derfor vil det også betyde, at en masse mennesker, der går til ambulantkontrol her på øen, vil skulle til at rejse over, siger Leila Lindén om en situation, hvor der ikke er en flyrute til Bornholm.
Mener du, at Region Hovedstadens direktion - og for den sags skyld regionsråd - bør presse på for, at flyruten bliver statsstøttet?
– Ja, det kunne jeg da godt tænke mig, for jeg kan ikke se nogen forskel. Hvis begge dele er lige vigtige, kan jeg ikke se, hvorfor flyet ikke også skal have statsstøtte, når skibet skal have det. Jeg synes, de er lige vigtige, siger Leila Lindén.
Jesper Rungholm håber nu på, at der er en forståelse for, at ruten til København skal understøttes på 'anden måde' end en kontrakt med regionen.
– Med henvisning til analysen og de oplysninger, der er deri, har jeg lidt på fornemmelsen, at vi i hvert fald nu har et bedre grundlag for at diskutere, at der skal gøres noget for at understøtte ruten på langt sigt, siger Jesper Rungholm og henviser til den netop offentliggjort analyse af flybetjeningen af Bornholm, som Trafikkontaktrådet på Bornholm har fået lavet.