– Vores billetpris er cirka halvdelen af det, den er på andre tilsvarende ruter i Danmark. Færgens billetpris er ekstremt lav, og det er dét, der rammer os på billetprisen - og gør, at økonomien er hårdt ramt, siger han og tilføjer, at passagererne forsvinder, hvis flyselskabet hæver billetpriserne til det nødvendige niveau.
Men når DAT ikke bare har mulighed for at trække stikket, er det, fordi flyselskabet er bundet af en kontrakt med Region Hovedstaden, som påbyder DAT at flyve minimum fem daglige afgange fra Bornholm, så patienter for eksempel kan komme frem og tilbage til undersøgelser i hovedstaden.
Worst case-scenarie
Kontrakten udløber den 30. november i år. Derfor er der ingen fare for, at DAT lukker ruten ned i løbet af det næste halve år. Men regionen har mulighed for at forlænge kontrakten med et år. Det håber Jesper Rungholm dog, regionen ikke gør.
– Vi er pessimistiske nok til at regne med worst case-scenariet, og det er, at de forlænger aftalen. For vi er ikke glade for den aftale, da den tvinger os til at flyve et program, som ikke er bæredygtigt, siger han.