DAT: Hvis vi kunne, lukkede vi ruten i morgen

DAT: Hvis vi kunne, lukkede vi ruten i morgen
Lige nu letter DAT's fly fra Bornholms Lufthavn. Men økonomien i ruten er så dårlig lige nu, at DAT helst vil lukke ruten til København. Arkivfoto: Berit Hvassum
TOPNYHED | TRAFIK | Lørdag 27. april 2024 • 05:30
TOPNYHED | TRAFIK | Lørdag 27. april 2024 • 05:30

Analysen af Bornholms flybetjening er i tråd med det billede, DAT selv har af situationen på ruten til København. Analysen giver dog ikke flyselskabet meget håb for fremtiden, siger direktør.

Nok er der netop udkommet en analyse af flybetjeningen af Bornholm, som ifølge flyselskabet DAT's direktør bekræfter, hvad han har sagt hele tiden: at flyforbindelsen har stor betydning for det bornholmske samfund - og at der er udfordringer.

Men hvis DAT kunne, lukkede flyselskabet ruten til København i morgen.

Det siger DAT's direktør, der hedder Jesper Rungholm, og den opsigtsvækkende udtalelse falder i et interview med Tidende efter udgivelsen af rapporten.

I øjeblikket genererer ruten fra Bornholm til København et underskud på halvanden million kroner om måneden. En situation, Jesper Rungholm karakteriserer som 'håbløs'.

– Vores billetpris er cirka halvdelen af det, den er på andre tilsvarende ruter i Danmark. Færgens billetpris er ekstremt lav, og det er dét, der rammer os på billetprisen - og gør, at økonomien er hårdt ramt, siger han og tilføjer, at passagererne forsvinder, hvis flyselskabet hæver billetpriserne til det nødvendige niveau.

Men når DAT ikke bare har mulighed for at trække stikket, er det, fordi flyselskabet er bundet af en kontrakt med Region Hovedstaden, som påbyder DAT at flyve minimum fem daglige afgange fra Bornholm, så patienter for eksempel kan komme frem og tilbage til undersøgelser i hovedstaden.

Worst case-scenarie

Kontrakten udløber den 30. november i år. Derfor er der ingen fare for, at DAT lukker ruten ned i løbet af det næste halve år. Men regionen har mulighed for at forlænge kontrakten med et år. Det håber Jesper Rungholm dog, regionen ikke gør.

– Vi er pessimistiske nok til at regne med worst case-scenariet, og det er, at de forlænger aftalen. For vi er ikke glade for den aftale, da den tvinger os til at flyve et program, som ikke er bæredygtigt, siger han.

DAT er med egne ord altså tvunget til at flyve på ruten indtil kontrakten med regionen løber ud. Og selvom flyselskabet er 'superglad' for af rapporten at blive bekræftet i, at det har ret i, hvad det hele tiden har sagt, så er der ingen optimisme at spore hos Jesper Rungholm i forhold til rutens fremtid.

– Vi er gået død i at slås med politikerne og at blive mødt med en, synes vi, pæn mængde manglende forståelse. Jeg gider det ikke mere. Jeg har sagt, at den her rute måske kan redde sig i land med en socialrabat-støtteordning. Jeg er ikke engang sikker på mere, at den støtteordning vil være nok, fordi økonomien i ruten er så håbløs, som den er, siger Jesper Rungholm.


– Vi er gået død i at slås med politikerne og at blive mødt med en, synes vi, pæn mængde manglende forståelse, siger Jesper Rungholm. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen


Tvivl om lufthavnspenge

Men kan og vil DAT så slet ikke bruge rapporten til at fremme sin sag? Og hvad er i så fald næste skridt for Jesper Rungholm?

– Jeg vil ikke sige, at vi har givet op. Men vi er godt nok gået lidt trætte i at blive ved med at levere budskabet og så blive mødt med: "Ja, det er godt med jer" fra politisk side. "Vi understøtter lufthavnen - det må være godt nok," siger Jesper Rungholm om den holdning politikerne, ifølge ham, har.

Han henviser her til den politiske aftale om grøn omstilling af luftfarten, som indeholder en passagerafgift - også på indenrigsflyvninger. I forbindelse med aftalen er der også årligt afsat 18,7 millioner kroner til at dække underskud i Bornholms Lufthavn - ud over finanslovsbevillingen på cirka 24 millioner kroner. Det har transportminister Thomas Danielsen (V) tidligere kaldt 'en massiv satsning på indenrigsflyvning'.

Føromtalte rapport af flybetjeningen af Bornholm nævner da også, at det ekstra statslige tilskud indirekte kommer alle brugere af Bornholms Lufthavn til gode - også ruten Bornholm-København - men at ingen af pengene direkte går til operatøren som kompensation for blandt andet passagerafgiften.

– Jeg har ikke hørt et eneste udsagn i retning af, at det vil gavne os på ruten. Jeg har simpelthen ikke hørt det, siger han.

Trafikstyrelsen oplyste så sent som i februar til Tidende, at støtten på 18,7 millioner kroner 'blandt andet skal bruges til at dække det forventede fremtidige underskud fra 2024 og frem.'

– Eller med andre ord: Det har ingen betydning for flyselskabet, lyder det fra DAT-direktøren, der medgiver, at det er dystre ord.

Et lille håb

Jesper Rungholm har dog et håb i en, tilsyneladende, mørk fremtid for flyruten til København. Det håb relaterer sig til en situation, hvor den nuværende kontrakt om flyvninger med Region Hovedstaden udløber, og der eventuelt bliver forhandlet en ny på plads, hvor flyselskabet så ikke er forpligtet til at flyve med to fly på ruten, hvilket er et af problemerne på ruten i dag.

– Det ville måske ændre underskuddet fra halvanden ned til en halv million kroner, og så ville en socialrabat-støtteordning løse problemet. Så ville vi have fem-seks daglige afgange med ét fly, men i den sammenhæng ville den ene morgenafgang forsvinde, siger Jesper Rungholm, der tilføjer:

– Så en yderligere barbering i frekvens og serviceniveau - og så et håb om, at det måske vil kunne løbe rundt og bære. Men det er fra vores side med en stor mængde pessimisme i den sammenhæng. Medmindre der sker noget.

Transportminister Thomas Danielsen har tidligere fortalt til Tidende, at der ikke umiddelbart er planer om at indføre en ordning med sociale rabatter. Det kan du læse mere om her

Flyrutens betydning for hospitalet

– Afgørende betydning for patienttransporter

– Spiller central rolle i forhold til at kunne tiltrække faglig bemanding og specialister. Mange vikarer ville ikke vælge Bornholms Hospital, hvis de ikke kunne flyve.

– Læger kan flyves ind og tilse ambulante patienter

– Mulighed for hurtig analyse af blodprøver

– Sikrer en effektiv kræftpakkeudredning

Kilde: Analyse af Bornholms flybetjening



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT