Ældrechikane, siger buspassager – Gudhjem ønsker ikke BAT gennem byen

Ældrechikane, siger buspassager – Gudhjem ønsker ikke BAT gennem byen
Turistbusser kan stadig køre ned gennem Gudhjem. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 11. MAJ 2022 • 10:30
Berit Hvassum
Journalist
NYHED | ABONNENT
11. MAJ 2022 • 10:30

Ændring i sommerkøreplan rammer gangbesværede og ældre borgere.


–Det er ældrechikane.

Ordene kommer fra buspassagerer Peter Borgen om nedlæggelsen af busstoppestedet i Gudhjem Havn.

Kort før nytår fik Bornholms kommunale busselskab, BAT, politisk opbakning til at ændre i sommerruterne 7 og 8.

Den nye ændring i køreplanen betyder, at i byerne Arnager, Boderne og Vang – som har relativt få passagerer og giver vanskeligheder med at vende busserne om sommeren – får længere gåafstand til byerne, fordi busserne i stedet vil holde ved bygrænsen.

Den mest markante ændring i køreplanen er stoppestedet på Gudhjem Havn, som nu er helt fjernet fra køreplanen. Det betyder, at passagerer på ruterne 7 og 8 skal stige af og på ved busstoppestedet Gudhjem Øvre og selv gå ned igennem byen. Busstoppestedet er trods nedlæggelsen det mest benyttede på de to ruter.

For gangbesværede og ældre mennesker rammer den ændring hårdt.

Peter Borgen har besøgt Bornholm mange gange og bruger altid BAT som transportmiddel. Han har to diskusprolapser og slidgigt og kan ifølge ham selv godt klare turen til fods ned til havnen i et meget roligt tempo med den faste følgesvend af en stok, men ikke klare turen tilbage op til busstoppestedet Gudhjem Øvre, som det omtales i BAT's køreplan.

– Jeg havde glædet mig til min sædvanlige tur til Christiansø, nye sild og en slåensnaps og andre ture til Gudhjem til en is og stykke mad med sol over Gudhjem. Nu er jeg forment adgang til Gudhjem og føler mig udskammet, siger han.

BAT var i dialog med Gudhjem By- og Museumsforening og Gudhjem Erhvervs-og Handelsstandsforening om ruten, der kører ned gennem byen. De to byforeningers holdning var klar. De ønskede ikke de store busser ned ad smalle og menneskefyldte gader om sommeren.

Peter Borgen undrer sig over, at to byforeninger kan ændre en buskøreplan.

– Jeg begriber ikke, at en by afviser en bus til så søgt en turistby, og de handlende kan da heller ikke være tjent med det, mener han.

Trafikchef i BAT, Kim Kock-Hansen, forstår godt frustrationen hos Peter Borgen.

– Der er skabt et problem for dem, der har svært ved at gå langt, men det er konsekvensen af den beslutning, som vi tog efter anbefaling fra de to borgerforeninger.

Kim Kock-Hansen påpeger, at beslutningen om nedlæggelsen af stoppestedet i Gudhjem Havn skyldes flere ting.

– De seneste to somre har været farlige for gående. Busserne er livsfarlige, og vi har ret store forsinkelser. Så vi gør det også for at passe på vores personale.

– Vi (BAT og byforeningerne, red) har lovet hinanden, at når sæsonen er gået, så evaluerer vi på det, siger Kim Kock-Hansen.

Han henviser samtidig til, at man som borger med gangbesvær eller et handikap kan blive visiteret af kommunen til en servicekørsel.

Peter Borgen kommer selv med et forslag til transport af gangbesværede og ældre borgere.

– Hvis det er borgerforeningernes ønske at nedlægge en officiel busrute, så må de finde en shuttlebus til os. Og selvfølgelig en elektrisk én, når nu øen vil være ’grøn’, siger han.

Dårligt gående må undvære Gudhjem

Næstformand i Gudhjem By- og Museumsforenings, Hans Jørgen Jensen, oplyser, at der i fem år har været arbejdet med idéen om en el-shuttlebus, som kan servicere besøgende fra toppen af byen og ned til havnen.

Hans Jørgen Jensen afviser dog, at byforeningen har anbefalet BAT at droppe bustoppestedet i Gudhjem Havn.

– Vi har været i dialog, men det er ikke en anbefaling. BAT havde nogle tanker og planer, og vi så jo gerne, at busserne ikke kørte ned gennem byen, siger han og henviser til, at der dagligt er cirka 2.000 køretøjer, der passerer Gudhjem by i højsæsonen.

Hans Jørgen Jensen mener ikke, at der er tale om et svigt af gangbesværede og ældre buspassagerer, som er afhængige af kørsel på strækningen ned til byen.

– De må undvære Gudhjem, hvis de ikke kan gå ned gennem byen, siger han og tilføjer, at byforeningen anbefaler de kommercielle busselskaber at blive oppe i toppen af byen, hvor de kan sætte deres passagerer af.

– Jeg vil gerne være med til at hjælpe til, så BAT heller ikke får forsinkelser, og vi ser helst så få biler og busser som muligt, siger Hans Jørgen Jensen.

Den midlertidige ændring i køreplanen for ruterne 7 og 8 trådte i kraft i påsken og igen fra den 1. maj og frem til den 24. september og i efterårsferien.