– Det starter stille og roligt, for nummeret har ikke været så udbredt. Vi har gjort vores fra Sinds side, og alle, jeg har snakket med, også vores egne medlemmer, tager imod det med kyshånd. Det er en lettelse for mange ikke at skulle via 1813, når de synes, de har det dårligt. Mange undlader at ringe op til 1813, fordi det er for besværligt. Så alt i alt er det rigtig godt set med bornholmske briller, siger lokalformand Bente Helms i Sind, der er landsforening for psykisk sundhed.
Kendskab til nummer
Kendskabet til Fællestelefonen blandt patienter, borgere og pårørende er en udfordring erkender Region Hovedstaden, som derfor arbejder på at udbrede det via hjemmesider, frivillige organisationer og diverse samarbejdspartnere. Det gælder for eksempel politi, kommuner, praktiserende læger, akuttelefonen 1813 og Bornholms Hospital.
– Vi har prøvet at udbrede nummeret via vores Facebook og andre steder, og jeg ved også, at det er formidlet bredt, både internt i regionskommunen og til de forskellige parter, der skal kende noget til det. Blandt andet politiet, som jo ofte er dem, der bliver hidkaldt, når man skal have kørt en borger til akutmodtagelsen på Bornholms Hospital. At man har den viden, at man kan tage kontakt og få spurgt ind, det er rigtig godt. Også fordi det kan forebygge indlæggelser og situationer på akutmodtagelsen, som ikke er nødvendige, siger Bente Helms.
Derudover er Fællestelefonen en kæmpe hjælp for folk med psykiske lidelser og deres pårørende, fordi den er bemandet med folk med psykiatrisk faglig viden, fortæller hun: