Helt konkret har tiltaget gået ud på at implementere nogle værktøjer i afdelingerne og klæde ledelsen bedre på, og der er dialogen et af de vigtigste redskaber.
– Forskning viser, at sygefraværet falder bare ved at tale om det, og det er så vigtigt, at der er en god og tidlig dialog mellem leder og den sygemeldte, og det gælder både ved langtids- og korttidssygemelding, siger Tove Bech Kofoed.
Helt konkret er der for eksempel på hospitalet blevet indført en regel om, at hvis en medarbejder har tre korte sygefraværsperioder inden for et halvt år, bliver vedkommende automatisk indkaldt til en samtale med sin leder.
– Det handler ikke om at tjekke, om du nu var syg, men om at se, om man kan gøre noget for at understøtte, at du ikke er syg så ofte. Er der nogle forhold der gør, at du bliver syg af at være her?
Og så er det også vigtigt at have fokus på de tilbageværende medarbejdere, fordi opgaveløsningen bliver påvirket, når kollegaer er sygemeldte.