Lærernes formand: Eleverne presser os hårdt

Lærernes formand: Eleverne presser os hårdt
Der skal investeres i almenområdet, hvis vi skal kunne løfte de udfordringer, som vi står med i dagligdagen, og være med til at fjerne noget af presset på det specialiserede område, sagde lærernes formand Cindy Dellgren samme aften, hvor nye specialklasser til ni millioner kroner om året blev sat i søen af kommunalbestyrelsen, blandt andet betalt af penge, der skulle løfte folkeskolen. Arkivfoto: Allan Rieck
30. MAR • 19:00
Jakob Marschner
Journalist
30. MAR • 19:00

Elevernes behov går i alle retninger. Når pengene samtidig ikke sidder løst i kommunen, bliver det svært, sagde Cindy Dellgren ved generalforsamlingen i Bornholms Lærerforening. Der er behov for at investere i den almene skole, sagde lærernes formand samme aften, hvor nye specialklasser til ni millioner kroner om året blev godkendt af kommunalbestyrelsen.

Det var ikke ligefrem et skønmaleri af Bornholms folkeskole, som formand Cindy Dellgren kaldte frem på lærredet ved torsdagens generalforsamling i Bornholms Lærerforening.

Lærerne er meget hårdt presset, sagde hun. Dels af en elevgruppe med mange og meget forskellige behov – og dels af kommunens ledelse, der har meget få penge til rådighed og lægger aftaler frem, der klart viser det.

– Vi oplever en elevgruppe, der presser os på vores faglighed, på klasseledelse, på samarbejdet og på vores følelsesliv. For hvor meget kan vi som faggruppe magte? sagde Cindy Dellgren.

– Det er ret svært at skabe fællesskab og undervise i et klassemiljø, hvor to elever har skolevægring, tre elever har individuelt tilpassede skemaer, to skal til udredning, en skal tale med Det Gule Team, tre har diagnoser, hvor undervisningen skal planlægges individuelt, og hvor fem bare ikke gider at gå i skole, sagde hun.

– Hvordan planlægger vi en undervisning, der tilgodeser alt det under hensyntagen til de sidste 10 elever, der bare gerne vil lære noget?

– Vi er lærere, og det er det, som vi er her for: At undervise, men når vi ikke kan lykkes med det, så bliver vi frustrerede, og vi står oftere og oftere i situationer, hvor vi er magtesløse, og det skaber omsorgstræthed og stress.

Cindy Dellgren appellerede til både skolelederne og forældrene.

– Vi har brug for forældreopbakning og ledelser, der er tæt på kerneopgaven. Vi har brug for, at ledelsen hører på lærerne og de tillidsvalgte, sagde hun.

Invester i almenskolen

Tilfældet ville, at de bornholmske lærere holdt generalforsamling den samme torsdag aften, hvor kommunalbestyrelsen reelt afviklede tanken om at inkludere elever med særlige udfordringer i normalklasserne – og i stedet satte nye specialklasser til cirka ni millioner kroner om året på skinner.

– Det har længe været tiltrængt, at kommunen kigger på de udfordringer, som stigningen på det specialiserede område afføder, og vi afventer spændt resultatet af kommunalbestyrelsens beslutning og håber på, at skolen prioriteres, sagde Cindy Dellgren i den forbindelse.

– Der skal investeres i almenområdet, hvis vi skal kunne løfte de udfordringer, som vi står med i dagligdagen, og være med til at fjerne noget af presset på det specialiserede område.

– Vi kan løse mange ting i almendelen, men det kræver mere to-lærerordning og mere tid til samarbejdet med hinanden, forældre, eksterne samarbejdspartere og ledelsen, sagde Cindy Dellgren.

En del af de ni millioner kroner til de nye specialklasser og andre initiativer for elever med særlige behov er penge, der var sat af til lærernes efteruddannelse, men ikke blev brugt. En anden del af de ni millioner kommer fra en pulje, der skulle styrke folkeskolen.

Ville ikke underskrive dårlig aftale

Cindy Dellgren kunne torsdag også løfte sløret for, hvorfor der er penge til overs på kontoen til lærernes efteruddannelse.

Daværende skolechef Jesper Stjernfeldt Petri opsagde på kommunens vegne aftalen om efteruddannelsem. Og da kommunen spillede ud med et bud på en ny aftale, var den ifølge Cindy Dellgren så dårlig, at hun ikke ville skrive den under.

– Den daværende skolechef lovede en ny forhandling, men den kom aldrig, og vi måtte træde ind i det nye skoleår uden en aftale om kompetenceudvikling og videreuddannelse, fortalte hun.

Uden at der var blevet forhandlet, modtog Cindy Dellgren i januar et udspil "til underskrift".

– Aftalen blev ikke underskrevet, da jeg ikke ville underskrive en aftale, hvor der intet stod om vilkår, undervisningsfag og med et opsigelsesvarsel af aftalen på kun en måned, fortalte hun.

– Så nu er det op til de enkelte skoler og tillidsrepræsentanter at forhandle vilkår for den enkelte lærer, hvis man skulle være så heldig at få lov til at videreuddanne sig.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT