Tilfældet ville, at de bornholmske lærere holdt generalforsamling den samme torsdag aften, hvor kommunalbestyrelsen reelt afviklede tanken om at inkludere elever med særlige udfordringer i normalklasserne – og i stedet satte nye specialklasser til cirka ni millioner kroner om året på skinner.
– Det har længe været tiltrængt, at kommunen kigger på de udfordringer, som stigningen på det specialiserede område afføder, og vi afventer spændt resultatet af kommunalbestyrelsens beslutning og håber på, at skolen prioriteres, sagde Cindy Dellgren i den forbindelse.
– Der skal investeres i almenområdet, hvis vi skal kunne løfte de udfordringer, som vi står med i dagligdagen, og være med til at fjerne noget af presset på det specialiserede område.
– Vi kan løse mange ting i almendelen, men det kræver mere to-lærerordning og mere tid til samarbejdet med hinanden, forældre, eksterne samarbejdspartere og ledelsen, sagde Cindy Dellgren.
En del af de ni millioner kroner til de nye specialklasser og andre initiativer for elever med særlige behov er penge, der var sat af til lærernes efteruddannelse, men ikke blev brugt. En anden del af de ni millioner kommer fra en pulje, der skulle styrke folkeskolen.